Surfplattan i sig inte farlig för små barn

Sitter småknattarna där hemma klistrade framför surfplattor och smarta telefoner? Det behöver nödvändigtvis inte betyda en fördärvad uppväxt – se bara till att de rör på sig också.

Samling kring skärmarna. Treåriga Elvin Malmgren och storebror Elmer, 8, passar på att kolla video och spela innan kvällsmaten. Mamma Therese Malmgren brukar sitta med yngste sonen så ofta hon kan.

Samling kring skärmarna. Treåriga Elvin Malmgren och storebror Elmer, 8, passar på att kolla video och spela innan kvällsmaten. Mamma Therese Malmgren brukar sitta med yngste sonen så ofta hon kan.

Foto: Joakim Serrander

Sörmland2020-02-29 04:30

Det finns ingen forskning som säger att digitala skärmar i sig är dåligt för barnets kognitiva och språkliga utveckling. Men om lek, fysisk aktivitet och sömn uteblir på grund av överdriven skärmtid så får det negativa effekter. 

– Polarisering och moralpanik tycks alltid följa i spåren av genomgripande teknologisk förändring. Angående barns kontakt med digitala skärmar finns redan otaliga myter och uppfattningar. Det viktiga är att barn inte blir stillasittande, säger Ann Catrine Eriksson, biblioteksutvecklare på Region Sörmland.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, ska ett barn inte vara stillasittande i mer än en timme i exempelvis en barnstol eller vagn. De avråder dessutom att barn under två år överhuvudtaget använder sig av skärmar. 

Den sistnämnda rekommendationen är en fråga som splittrar forskare. Flera röster gör gällande att i ett digitalt samhälle ska barn börja klicka digitalt så tidigt som möjligt, samt att vad de tittar på är viktigare än hur länge.

– Det är främst stillasittandet vi vill komma åt. När det gäller små barn handlar det främst om att göra saker tillsammans med dem – det är vad som är språkutvecklande. Om det är att titta på skärmen och dansa till babblarna eller att läsa en traditionell bilderbok har inte så stor roll, säger Ann Catrine Eriksson.

Hon tycker att det är viktigare att prata om skärmanvändning i stället för skärmtid och nämner spelet Pokémon Go som ett bra exempel då det ger både aktivitet och rörelse.

– Vi är inte ute efter att skuld- eller skambelägga någons skärmanvändning. Det handlar snarare om vad man som förälder och vuxen gör med skärmen och fokuserar på att ge barnet uppmärksamhet, säger Ann Catrine Eriksson och fortsätter:

– Bjud in barnen så de får vara med och bli delaktiga. Det är enklare att få med sitt barn om man säger: Nu kollar vi ett recept på paddan för att kunna göra kanelbullar istället för att locka med den senaste uppdateringen på Hemnet. 

Ann Catrine Eriksson råder föräldrar att försöka bli mer delaktiga i barnets digitala liv och dra nytta av den teknologiska förändringen snarare än att förneka den. 

– Låt barnen hålla på och utforska skärmen så snart de tycker att det är roligt – men gör det tillsammans med dem. Det är definitivt enklare att dela barnets digitala liv än deras skolliv. Det här är en förändring som påverkar oss mer i vardagen än när ångloket introducerades. Det är ingen idé att göra motstånd – 1950 kommer inte tillbaka.

I vardagsrummets soffa på Krattvägen i Skogstorp råder harmoni. Treåriga Elvin Malmgren och hans fem år äldre bror Elmer har blickarna fästa vid smart-tv:n respektive mobiltelefonen och en bärbar dator. Det är barnprogram och spel som står på repertoaren innan mamma Therese Malmgren blir klar med kvällsmaten i det angränsande köket.

– Jag tror inte barnen tar skada av att sitta med paddan själva en stund – däremot tror jag att det är illa om de uppfattar att föräldrarna är för upptagna med sina skärmar och det försöker vi tänka på, säger Therese Malmgren och fortsätter:

– Min man vill att barnen ska bekanta sig med telefonen så tidigt som möjligt och Elvin har fått en av våra avlagda smartphones. Han använder den mest till att kolla på Youtube och lyssna på musik. Just nu är det Disneylåtar och gruppen Dolly Style som gäller och han dansar gärna med framför tv:n.

Något längre stillasittande framför skärmarna blir det sällan på vardagar. Storebror Elmer får sin motionsranson genom kampsportsträning och Elvin säger att han vill börja med dans.

Therese Malmgren sitter ofta tillsammans med Elvin och lyssnar på hans musik och kikar på vad som händer på skärmen. Han gillar att visa vad han kan göra med telefonen.

– Vi har inte upptäckt att han har bekantat sig med något som vi tycker är olämpligt, däremot har han suttit med storebror framför TV:n när det förekommit en del svordomar och det är inte okej. Då är det hörlurar på som gäller.

De har satt en spärr på Elmers telefon som slår in vid mer än två timmars tittande om dagen.

– Den tiden räcker och blir över på vardagar, men inte alltid på helger. Ibland får vi sätta stopp när han har svårt att slita sig från skärmen och det är aldrig aktuellt att ta med sig telefonen till matbordet eller när de går och lägger sig. De behöver ordentligt med sömn också, säger Therese Malmgren.

Små barn och internet

87 procent av alla barn upp till tio år är internetanvändare och 48 procent av förskolebarnen använder nätet dagligen.

Barn i åldern 0-5 år använder surfplattan i lite större utsträckning än mobilen.

Var tredje barn i åldern 0-10 år har en egen mobil. I förskolan har åtta procent av barnen en egen mobil. När barnen börjar skolan har 54 procent en egen mobil.

Att titta på TV och video, samt att spela via internet är  de aktiviteter som är populär bland förskolebarn.

Källa: Internetstiftelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!