Moderaterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna vill kalla infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) till riksdagens trafikutskott med anledning av det uppsagda avtalet för tågtrafiken i Mälardalen.
– Jag tycker att det är rimligt att han får komma till utskottet och ge sin syn på saken och vad regeringen tänker göra för att förhindra att det här sker i september, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna till DN.
Även trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) är kritisk till SJ:s agerande som han kallar ett "ganska tragiskt exempel på regeringens coronahantering".
– SJ har gått back med 1,8 miljarder kronor, det är otroligt mycket pengar, men de har fått noll kronor i riktat stöd från staten, samtidigt som SAS har fått miljardstöd, säger han till DN.
I höstas stod det klart att MTR tar över som operatör för tågtrafiken i Mälardalen efter SJ i mitten av december. Men i fredags förra veckan tillkännagav SJ att man lämnar avtalet tre månader i förväg och slutar köra tågen redan i september.
Anledningen stavas pengar. SJ har, enligt vd:n Monica Lingegård, gått back närmare en halv miljard på trafiken i Mälardalen under pandemin. Enligt företaget har man i närmare ett års tid velat omförhandla avtalet och försökt förmå Mälardalstrafik att dela den ekonomiska bördan – men utan resultat.
– Tyvärr upplever vi inte att vi har fått någon respons, sade Monica Lingegård i ett pressmeddelande där brytningen offentliggjordes.
Men för motparten kom beskedet som en fullständig överraskning, enligt Mälardalstrafiks vice ordförande Monica Johansson (S), som menade att parterna inlett förhandlingar i februari.
– Det är jättemärkligt agerande av ett statligt trafikbolag mitt i en pandemi. Man kan ha skilda uppfattningar, men att säga upp ett avtal mitt i en förhandling brukar man inte göra. Förtroendet för SJ sjunker otroligt mycket, sade hon i en intervju med tidningen i fredags och konstaterade att hon utgår ifrån att SJ återvänder till förhandlingsbordet.
Tidningen har sökt SJ:s vd Monica Lingegård, som enligt företagets presstjänst avböjt att kommentera ytterligare. Presstjänsten uppger i ett mejl till tidningen att SJ är "beredda att starta en diskussion och kör gärna vidare med rimliga ekonomiska villkor".