Efter det hårda tonläget – nu har tågkrisen avvärjts

Oron är över för pendlarna i Mälardalen. Tågtrafiken kommer inte stanna i höst, det sedan SJ och Mälardalstrafik nått en överenskommelse. "Jag är glad för SJ:s, Mälardalstrafiks och regionens skull, men fram för allt för våra resenärer och medborgare här i Sörmland", säger Monica Johansson (S).

Tågtrafiken i Mälardalen i höst är säkrad och Monica Johansson (S), vice ordförande i Mälardalstrafik och regionstyrelsens ordförande, är glad och lättad.

Tågtrafiken i Mälardalen i höst är säkrad och Monica Johansson (S), vice ordförande i Mälardalstrafik och regionstyrelsens ordförande, är glad och lättad.

Foto: Joakim Serrander/Magnus Grimstedt

Sörmland2021-04-26 14:12

För sex veckor sedan var tonläget bistert sedan SJ i förtid klivit ur avtalet som operatör för regionaltågtrafiken i Mälardalen. SJ:s vd och koncernchef Monica Lingegård uttryckte kritik mot utebliven respons från Mälardalstrafik när det gällde att "dela den ekonomiska bördan som pandemin orsakat". 

Monica Johansson (S), vice ordförande i Mälardalstrafik och regionstyrelsens ordförande, å sin sida blev chockad av SJ:s besked. Hon tyckte det var ett "jättemärkligt agerande av ett statligt trafikbolag" som gjorde att hennes förtroendet för SJ sjönk "otroligt mycket".

Men nu är tonläget ett helt annat. Tågbolagen har nått en överenskommelse som presenterades på måndagseftermiddagen.

undefined
Regionstyrelsens ordförande Monica Johansson (S) framför ett av Mälartågen.

– Det känns jättebra att vi nu har kommit till en rimlig överenskommelse och jag känner mig jätteglad att vi nu kan säga till Sörmlänningarna att vi har tryggat trafiken mellan september och december, säger Monica Johansson när tidningen når henne.

Överenskommelsen, som påverkar tusentals pendlare som nu kan dra en lättnadens suck, innebär att Mälardalstrafik kommer att betala SJ för att köra tågen under de tre månaderna och samtidigt kommer de ta hand om biljettintäkterna. SJ kommer sedan få en provision av dessa intäkter.

– Jag kan inte gå in på alla detaljerna eftersom det är en affärsuppgörelse mellan SJ och Mälardalstrafik. Men det är definitivt rimligt, säger Monica Johansson.

Inom kort kommer diskussioner föras kring kostnadsfördelningen mellan de regioner som äger Mälardalstrafik.

undefined
Ett av de nya Mälartågen, redo att lämna Eskilstuna för stopp i Strängnäs och Läggesta innan den vidare färden mot Stockholm.

Hur ser du på det hårda tonläget som var för sex veckor sedan?

– Vi var på väg till förhandlingsbordet i det skedet, då är det klart att det blir tuffare tonläge. Men sedan satte vi oss vid förhandlingsbordet igen. Vi hade bra konstruktiva diskussioner och har landat i en rimlig överenskommelse.

Var du orolig när SJ gick ur avtalet?

– Det är klart att det fanns en viss oro. Samtidigt var jag väldigt tydlig med att jag skulle göra mitt absolut yttersta för att se till att få det här i land. 

En deal i överenskommelsen är att SJ ska vara fullt behjälpliga i övergången med MTR Jota som sker den 12 december.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!