Lokföraren: Därför flyr personalen från MTR

Många av tågproblemen i Sörmland beror på personalbrist, efter att färre än väntat gått över från SJ till den nya operatören MTR. Enligt lokföraren Malin beror bristen på att MTR har dåligt rykte i branschen. Hon vittnar om stökig schemaläggning, obligatoriska utbildningar på fritiden och svårigheter att kunna hjälpa resenärerna.

Lokföraren som vi kallar Malin vill vara anonym av rädsla för repressalier från sin arbetsgivare MTR. Hon går med på att fotograferas intill sitt tåg, men vill inte att vi tar bilder inne i förarhytten, där det finns kameror. "Det skulle inte förvåna mig om de la ner tid och energi på att gå igenom filmerna för att ta reda på vem jag är. Det är lite som Kina över det här", säger hon.

Lokföraren som vi kallar Malin vill vara anonym av rädsla för repressalier från sin arbetsgivare MTR. Hon går med på att fotograferas intill sitt tåg, men vill inte att vi tar bilder inne i förarhytten, där det finns kameror. "Det skulle inte förvåna mig om de la ner tid och energi på att gå igenom filmerna för att ta reda på vem jag är. Det är lite som Kina över det här", säger hon.

Foto: Veronica Karlsson

Sörmland2022-06-15 06:32

 – Hela järnvägsvärlden vet att MTR inte är en bra arbetsgivare.

Det säger lokföraren Malin som jobbar på Mälartågen. Hon var tidigare anställd av SJ men fick byta arbetsgivare till MTR när de tog över Mälartågen i december.

Malin heter egentligen något annat men vill vara anonym i tidningen av rädsla för repressalier från sin arbetsgivare.

– Många i personalen vågar inte prata öppet. De är rädda att bli av med jobbet.

Sista tiden med SJ beskriver Malin som katastrofal, framför allt när de införde ett nytt schemasystem. När MTR tog över blev situationen inte bättre.

– De hade nog förväntat sig att alla skulle gå över från SJ, men ganska många valde att säga upp sig. De ville inte jobba för ett företag som inte tar väl hand om personalen. Flera som man aldrig trodde skulle sluta har bytt yrke.

Det är inte bara förare och ombordpersonal som det varit ont om. Malin vittnar om att MTR:s driftledning, dit personalen ringer när det uppstår frågor eller problem, inte fick några utökade resurser i samband med att företaget tog över trafiken i Mälardalen.

– Då skulle pendeltågens driftledning i Stockholm ta hand om även oss. Det blev katastrof, de höll på att gå in i väggen. Vi måste ju ringa dem hela tiden eftersom vi inte längre har någon app som hjälper oss.

Appen som Malin talar om används av SJ:s personal för att exempelvis hålla koll på vem som kör vilket tåg och var fordonen befinner sig. Nu kan tågpersonalen inte längre hjälpa resenärerna på samma sätt som tidigare.

– Vi kan inte ringa de andra Mälartågen, för vi vet inte ens vem som kör dem. Det här gör att vi inte kan lösa problem som tidigare gick att lösa.

Det här menar Malin har förstört arbetsglädjen för många som jobbar ombord.

– Deras största glädje med yrket var att hjälpa folk. Nu kan de bara läsa av biljetter.

När personalen som gick över till MTR skulle få sin introduktion, tvingades de göra det på ledig tid. De kompenserades med tid på timkontot.

– Men det går i princip inte att ta ut ledighet på grund av personalbristen.

undefined
Nu ska även Upptåget in i Mälartågsfamiljen och förarna ska lära sig nya sträckor.

Den 12 juni gick även Upptåget in i Mälartåg och alla förare måste lära sig nya sträckor.

– Vi ska göra e-learnings utanför vår ordinarie arbetstid. Det betyder att vi i princip kan ha en extra arbetsdag en vecka. Schemalagd övertid får ju inte förekomma, men MTR har ingen respekt för folks tid.

Malin säger att det också varit strider om schemaläggningen i övrigt. Att MTR och facket inte varit eniga om hur avtalet ska tolkas.

– De har till exempel försökt ta bort våra ersättningar för att jobba sent in mot en ledig dag. De bygger in stress i schemat och det leder till misstag. Anställda är hemma ibland för att de inte orkar med och personal slutar för att de inte vill leva så här.

Att politiker går ut offentligt och ondgör sig över att tågen inte går som de ska upprör Malin.

– De kan inte gnälla, det är ju de som har gjort upphandlingen! Jag är väldigt besviken att politikerna har satt personalen i den här situationen.

Malin har en rad önskemål som skulle göra situationen bättre för personalen. Det handlar om hur MTR lägger scheman, hur de samarbetar med fack och skyddsombud, hur de bemannar driftstödet – och hur de tar hand om tågen.

– Ibland är fordonen så skitiga att man inte vill åka ut med dem, det är pinsamt.

undefined
Thomas Gorin Wejmer, ombudsman för Seko, avtalsområde spårtrafik.

Thomas Gorin Wejmer är ombudsman för fackförbundet Sekos avtalsområde spårtrafik. Han delvis bekräftar, delvis nyanserar Malins intryck av MTR som arbetsgivare.

– MTR är inte den attraktivaste arbetsgivaren. Exempelvis jobbar de aktivt för att ta bort tågvärdarna på pendeltågen i Stockholm. Det skickar en signal ut i branschen om vad de är beredda att göra. De har en annan typ av företagskultur än den traditionella i svensk järnvägsbransch. De upplevs som mer strikta och svårkommunicerade. De pressar reglerna utan att bryta mot avtalet. Det kan skapa en olustkänsla bland personalen.

Å andra sidan upplever han inte att de har svårare att rekrytera personal än andra bolag.

– Jag har inte fått sådana signaler. En viktig orsak till att många valde att inte gå över från SJ, var att erbjudandet kom innan avtalet med MTR var klart, så de anställda visste inte vilka villkor som skulle gälla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!