Fler tåg mellan Västerås och Eskilstuna. Det blir den största förändringen när MTR Jota AB tar över efter SJ om ungefär exakt ett år. 31 avgångar är planerat för den linjen mot dagens 19.
– Vi ser en potential här. Den linjen är väldigt eftertraktad, säger Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafiken.
Eskilstunaresenärerna ska inte behöva vänta lika ofta på att tågen går till storstäderna nästa år. 29 avgångar på en dag till Stockholm innebär halvtimmestrafik en stor del av dagen, förklarar Ekeroth. Idag är det 23 avgångar. Det blir dessutom fler direkttåg mellan Eskilstuna och Stockholm, så kallade regionexpress-avgångar.
– Idag går det en i varje riktning.
Hon är nöjd med avtalet som är värt fyra miljarder. Fokus har varit att skapa ett avtal som ger hög kvalitet, punktlig trafik, välskötta tåg och en väl underhållen fordonsdepå.
Upphandlingen har pågått i flera år och berör trafik på fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen. Bland annat linjerna från Stockholm till Eskilstuna, Nyköping och Katrineholm.
För Nyköpings del blir det 23 avgångar per dygn till Stockholm, fem fler och tretton avgångar Katrineholm – Stockholm, en mer.
– För Katrineholm ligger inte satsningen lika högt eftersom de har mycket kompletterande kommersiell trafik, säger Helena Ekroth.
15 splitter nya tåg köps in för att trafiken ska fungera som planerat i Mälardalen.
Movingo är en biljett för de som pendlar eller reser ofta i Mälardalen och den kommer bli kvar.
Vad händer med priset på tågbiljetter, blir det dyrare?
– Nej vi kommer ha kvar Movingo som periodbiljett och där är prissättningen klar. Prissättningen för enkelbiljetter kommer ligga fast utifrån hur långt man åker.
Hur blir de för alla pendlare som upplevt störningar när vintern kommer?
– Förutsättningarna för satsningarna var att citybanan byggdes. I och med att pendeltågen flyttade ner och kör på underjordiska spår så ökade mängden spår för regionaltågstrafiken.
Mälardalstrafik ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland och de har ansvarat för upphandlingen. Avtalet för det nya bolaget gäller drift av tågtrafiken, bemanning av lokförare och tågvärdar, kundservice ombord och planering av trafik bland annat.
MTR Jota AB är en del av MTR Corporation som är ett företag baserat i Hongkong. De äger Hongkongs tunnelbana och är även verksamma i Stockholms tunnelbana.