Än så länge är det egentligen inte tillåtet för försäljare att ringa säljsamtal till privata mobiltelefoner. Men det ska det snart bli ändring på. Kontakta, som är en av de större branschorganisationerna inom telemarketing, slopar sina etiska riktlinjer den 1 februari 2014. I takt med att färre har fasta telefonabonnemang har telemarketingbranschens kundunderlag minskat. Därför vill de nu även kunna ringa till mobiltelefoner.
Konsumentverket är mycket kritisk till förändringen och det är man också på kommunen.
— Säljsamtal till telefoner är redan ett bekymmer. En femtedel av alla anmälningar som Konsumentverket får in rör telefonförsäljning. Vi vill att omvärlden ska bli tydligare och enklare ur konsumentsynpunkt, och det här motverkar det vi arbetar för, säger Laila-Marit Sandberg, konsumentvägledare i Eskilstuna kommun.
Hon tar upp flera kritiska aspekter. Att en konsument kan bli uppringd när som helst, till exempel på arbetet, mitt i en dagishämtning eller i ett annat känsligt läge kan få allvarliga konsekvenser Är man inte beredd när samtalet kommer kan det bli problematiskt att ta ställning till ett säljerbjudande, menar hon. Det är skillnad från att bli uppringd i hemmets lugna vrå.
— Vi är oroliga för det här av flera anledningar. Överraskningsmomentet gör att man kanske tackar ja utan att riktigt veta vad man tackar ja till. Det kan finnas underliggande villkor som man inte får reda på vid samtalet.
Hon påminner om att ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Däremot gäller alltid distans- och hemförsäljningslagen som ger en konsument 14 dagars ångerrätt.
Ytterligare ett orosmoment är det faktum att vuxna står registrerade på sina barns mobilabonnemang, eftersom en person under 18 år inte får teckna egna avtal.
— Det är svårt för företagen att se vem som är i andra änden när de ringer och avgöra om den de pratar med är myndig eller inte, säger Laila-Marit Sandberg.
Fasta telefonabonnemang har man sedan länge tillbaka kunnat registrera i det så kallade NIX-registret för att slippa säljsamtal. Och så sent som i juni i år infördes möjligheten även för mobiltelefonabonnemang. NIX-registret är ett av Kontaktas argument för att släppa sina riktlinjer. Men en registrering är inte alltid en garanti för att slippa bli uppringd när det finns oseriösa aktörer i branschen.
Telemarketingföretagen är visserligen skyldiga att kontrollera om ett nummer finns med i NIX-registret innan de ringer ett säljsamtal. Om du trots det blir uppringd ska du anmäla det till Konsumentverket. Ett undantag är om du själv har gett dina kontaktuppgifter till ett företag. Då har du automatiskt godkänt att de får ta kontakt med dig. Om du vill ändra på det måste du själv kontakta företaget och be dem ta bort dina uppgifter.
Laila-Marit Sandberg uppmanar konsumenter att registrera sig i NIX.
I Sverige finns omkring 10 miljoner privata mobiltelefonabonnemang, men än så länge har bara runt 300 000 mobilnummer registrerats i NIX-regsitret, uppger Jonas Edström, Föreningen NIX Telefon.
Konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) har tillsatt en utredning som ska undersöka ett förslag som handlar om att konsumenter i förväg måste godkänna att telefonförsäljare tar kontakt.
Om du vill spärra din mobil från säljsamtal – ring 077-228 00 00.