Den 18 mars 2020 spärrades området runt förarna av, och resenärerna hänvisades till de bakre dörrarna. Det gick då inte längre att betala för resan eller läsa av sitt reskort på bussen. Resenärerna förväntades i stället köpa biljett via en app eller hos ett ombud, och biljetten aktiverades direkt vid köpet.
Kritiken lät inte vänta på sig. De som brukade resa med ett förbetalt reskassekort, kunde inte längre göra det. De som saknade en smartphone fick svårt att köpa biljett.
Dessutom ökade tjuvåkandet lavinartat, och många fick böter.
Först den 25 januari i år löstes problemen delvis. Då flyttades validatorerna, där man läser av sitt förbetalda kort, till bakre delen av bussarna. Men det har inte löst problemet med tjuvåkare.
– Tjuvåkandet fortsätter i samma utsträckning. Men vi hade inte heller räknat med att flytten av validatorer skulle lösa det problemet, säger Johan Tollén, kommunikatör på Sörmlandstrafiken.
Problemet bekräftas också av en busschaufför i Katrineholm som kontaktat tidningen via e-post, och skriver: "Det flesta betalar/blippar inte alls sin biljett! Vi ser allt och ca 2 av 10 har gott samvete, resten bara kliver på och skiter i allt vad bussbiljett är."
Men en del av dem som "bara kliver på" kanske ändå har gjort rätt för sig. 14 procent av dem som köpt biljett i appen, läser sedan aldrig av den i bussen.
– De första dagarna efter att vi flyttade validatorerna trodde fortfarande många att biljetten aktiverades automatiskt och inte skulle läsas av. Efter några dagar var det 70 procent som validerade sin biljett och nu är det uppe i 86 procent, så beteendet satte sig hos resenärerna ganska snabbt, säger Johan Tollén.
En undersökning bland bussresenärer som Sörmlandstrafiken gjort, visar att många undvikit att resa kollektivt under pandemin, precis som Sörmlandstrafiken uppmanat till. Den visar också att 51 procent är oroliga för smitta när de åker kollektivt.
– Det är därför vi rekommenderar att avstå från att åka om man har andra alternativ, så att de som måste åka kan göra det smittsäkert, säger Johan Tollén.
Sörmlandstrafikens undersökningar visar att kundnöjdheten ökat med två till fyra procent det senaste året.
– Det visar att det fortfarande finns ett stort förtroende för kollektivtrafiken, trots att resenärerna varit hårt prövade, säger Tollén.