Tung trafikinsats i Sörmland med polis från hela landet

Sörmlands trafikpolisresurser utökades rejält under veckan då ett 30-tal trafikpoliser och bilinspektörer genomförde kontroller av lastbilar.

Foto: Peter Larsson

Sörmland2020-06-25 05:40

Vid 20-tiden på måndagen, någon minut innan operationen ska starta, kommer en motorcykel i mycket hög hastighet på 55:an, cirka 500 meter från E 20 vid Biskopskvarn i Strängnäs. Polisen hinner inte få stopp på föraren. De uppskattningsvis 200 kilometer i timmen som motorcyklisten håller ska överträffas av en personbil innan passet är klart. 243 kilometer uppmäts bilens hastighet till och en ångerfull man med nyinköpt bil får lämna från sig sitt körkort.

Vare sig personbilar eller motorcyklar är dock i centrum för den ovanligt välbemannade insatsen som sträcker sig över tre kvällar och nätter i Strängnäs, Nyköping och Västerås. Fokus är istället den tunga trafiken och en yrkesgrupp som ses som en förutsättning för att samhället ska fungera. Lastbilschaufförer som fraktar allt från viktiga livsmedel och mediciner till fullständigt onödiga konsumtionsartiklar mellan punkt A och B. 

Insatschef för polisens "Operation Päron" är Björn Thunblad från trafikenheten Eskilstuna. Han berättar att trafikpoliser och polisanställda bilinspektörer från bland annat Kalmar, Hudiksvall, Linköping, Uppsala och Västerås nappat på inbjudan till en insatsen. Var och en bär på specifika kunskaper inom olika områden. 

– Tanken är att vi ska utbyta erfarenheter kring utrustning, teknik och arbetssätt. I Västerås är de exempelvis bra på att upptäcka manipulation av färdskrivare, säger han.

Under nästan åtta timmar kontrolleras ekipagens allmänna beskaffenhet och specifika data. Bromsar, däck och last granskas i så kallade flygande inspektioner. Förarnas behörighet och tillstånd för att få köra i yrkesmässig trafik kontrolleras likaså. 

En trafikpolis från Västerås kopplar in en dosa i bilens färdskrivare.

– Nu tankar jag ut uppgifter om fordonet. Sen för vi över förarens uppgifter på samma sätt. När vi sen kopplar in dosan i vår dator kan vi se mängder av information från de senaste 29 dagarna. Bland annat hur han kört och vilat, säger han.

Thomas Karlsson från Blekinge rullar in på kontrollplatsen med sitt 24 meter långa ekipage. Lastbilen har färdats 70 000 mil de senaste fem åren. I lasten har han wellpapp från en kartongfabrik i Husum.

– Tyvärr pajar det här stoppet min tidsplan, men kontrollerna behövs. Det är många som kör med dåliga grejer. Hade folk vetat hur illa det är..., säger han och ruskar på huvudet, utan att avsluta meningen. 

Flera chaufförer som stoppas beskriver arbetsmiljön på vägarna som riskfylld och många upplever stress. Nästan alla säger sig veta att andra, inte de själva, fuskar med körtider och bryter mot diverse regler som branschen har att förhålla sig till. 

Lastbilar rullar inte sällan dygnet runt, vilket är legitimt och möjligt om flera förare alternerar bakom ratten.  

– Tunga fordon och entreprenadmaskiner ska gå så mycket som möjligt för att ägarna ska tjäna pengar. Det är väldigt svårt att få ekonomin att gå ihop genom att köra åtta timmar per dag, med en bil, säger en polis.

Efter två av de tre nattpassen avklarade uppger Björn Thunblad att gruppen hittills genomfört runt 40 flygande fordonskontroller.

– Förutom en rad brister som upptäckts har en dragbil tagits i beslag för teknisk undersökning efter misstankar om manipulation av färdskrivare. 10-15 förare har rapporterats för hastighetsöverträdelse. Vi har även klampat en utlandsregistrerad lastbil med släp som saknade digital färdskrivare. 

Vilken hastighet gäller?

En tung lastbil har en totalvikt som överstiger 3,5 ton. Tunga lastbilar får köra högst 90 kilometer i timmen på motorväg eller motortrafikled och 80 kilometer i timmen på annan väg eller om lastbilen har släp. 

Lätta lastbilar får köra den hastighet som gäller för vägen.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!