Resenärerna mellan Stockholm och Eskilstuna får vänja sig vid glesare tågförbindelser när en ny tidtabell börjar gälla den 26 oktober. SJ får inte lönsamhet på sträckan, enligt Jan Kyrk, regionansvarig på SJ.
– Tågtrafiken i Sverige bedrivs på två sätt. Antingen sköts den av SJ, och då måste den vara lönsam eftersom vi inte får några bidrag. Länstrafikbolagen tar emot skattesubventioner och kan bedrivas utan lönsamhet.
Enligt SJ ligger lågkonjunkturen bakom förändringarna i tidtabellen. Resenärerna har helt enkelt blivit färre.
– Det gjorde att vi kände oss tvingade att göra förändringar under innevarande tidtabell. Normalt löper tabellen från december och ett år och framåt.
Riskerar ni inte att förlora pendlare om fler börjar åka bil till jobbet?
– Det är en avvägning och visst, det finns en risk att vi tappar kunder. Vi har tagit bort några avgångar där vi har väldigt dålig beläggning mitt på dagen. Det är turer som många vill ha, men som få tyvärr använder, säger Jan Kyrk.
På Uven-sträckan kunde SJ först inte köra med samma turtäthet utan det statliga bidraget på 17 miljoner. Men det blev plötsligt möjligt efter konkurrens från Tågkompaniet. Vad hände egentligen?
– Det är en helt annan frågeställning. Det var Rikstrafiken som mitt i en tidtabell i juni månad drog in bidraget. Plötsligt stod vi där i mars, april och insåg att det fattades pengar. Det enda vi kunde göra i det läget var att minska trafiken.
– Nu har vi fått längre tid på oss, och vi har tillsammans med länstrafikbolagen i berörda län fått tid att hitta effektivare lösningar. Vi kommer att köra motsvarande mängd trafik, men inte på samma sätt.
Kan SJ på liknande sätt få ned kostnaderna på sträckan Eskilstuna – Stockholm?
– Den trafiken är redan mer effektiviserad än Uven. Sträckan har ett mer enehanda uppdrag än Uven, som ska skapa anslutningar till och från andra regioner. Svealandsbanan är i hög grad en pendlingslinje till Stockholm.
Varför inte korta tågen under avgångarna i lågtrafik i stället för att slopa dem?
– I lågtrafik kör vi redan med de kortaste enheterna.
– Vår utgångspunkt när vi startade det här arbetet var att lösa problemet med extremt fullbelagda avgångar under rusningstid. En av åtgärderna blev att vi nu ska göra allt tågunderhåll mitt på dagen och nattetid. Därför har vi kunnat förlänga ett antal tåg i högtrafik i den nya tidtabellen.
Fotnot: Uven kallas sträckan från Uppsala via Västerås och Eskilstuna till Norrköping.