Uteliv har blivit inne i år

Försäljningen av kläder och skor har ökat med drygt sju procent mot förra året. Kronans låga värde har lockat turister till landet, vilket är en orsak till den ökade konsumtionen.
Av samma anledning har svenskarna valt att stannat kvar hemlandet under semestern och prioriterar sig själva – sin hälsa och livsstil.

Sörmland2009-07-30 06:30

– Sport- och fritidstillbehör har tagit många marknadsandelar från resten av klädbranschen, berättar Lena Larsson, vd för Handelns Utredningsinstitut (HUI). Men även försäljningen av kläder och skor har ökat mot tidigare i år.

Pontus Gustavsson, säljare på Mest Ute i Eskilstuna, tror att fler väljer att investera i campingutrustning för att semestra i Sverige i stället för att åka till Thailand.

– Vi har sålt mycket kanoter och kajaker, berättar han. Och campingprylar. Så visst går det bra, men kanske hade det gått ännu bättre om det inte hade varit någon ekonomisk kris.

Pontus Gustavsson berättar att deras kunder i först hand är friluftsmänniskor.

– Man kan spara in pengar på många områden, men inte så gärna på sitt intresse, tror han. Man kan lägga lite pengar på en dyrare campingutrustning i år, och så vet man att semestern nästa år blir billig.

Läs hela artikeln i torsdagens papperstidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om