Uven kan räddas av Tågkompaniet

Tågkompaniet vill ta över trafiken på Uven. Enligt vd Bengt-Erik Johansson lämnade bolaget i går in en ansökan till Banverket om att få köra trafiken från i december i år.
– Vi har erbjudit oss att köra trafiken utan det bidrag som tidigare har kommit från Rikstrafiken, utan att reducera trafiken, säger Tågkompaniets vd Bengt-Erik Johansson, som är bosatt i Eskilstuna.

Sörmland2009-04-15 07:45

I torsdags meddelade Länstrafiken att Uven räddas fram till tidtabellskiftet i december, men vad som händer efter det har varit oklart. Så sent som i tisdags hölls en socialdemokratisk manifestation för att rädda Uven. Samma dag lämnade Tågkompaniet in en ansökan till Banverket om att få ta över trafiken på Uven.

I praktiken skulle det betyda att Länstrafiken beställer tjänsten från Tågkompaniet i stället för av SJ, som kör turerna i dag.

Regeringen avgör
– Vår ambition är att tillsammans med Länstrafiken ta över trafiken på sträckan, säger Mats Gustafsson, som är trafikchef på Tågkompaniet,

Enligt Jonas Bengtsson, pressinformatör på Banverket, kommer Tågkompaniets ansökan att beviljas om bolaget får tillstånd att köra över länsgränserna. Och ett sådant beslut ligger inte hos Banverket, utan hos regeringen.

– Det är troligt att de får tillstånd, eftersom andra har fått det tidigare, säger han.

Bengt-Erik Johansson ser goda utvecklingsmöjligheter för trafiken på Uven.

– Eftersom vi är ett mindre bolag än SJ har vi lägre kostnader. Vi har ett litet huvudkontor och, som vi tycker, ett intelligent upplägg till exempel när det gäller logistik.

– Det kan till exempel bli tätare trafik mellan Eskilstuna och Västerås och det finns också möjlighet till ihopkoppling med trafik som vi kör i Bergslagen och Östergötland, säger han.

I dag åker studerande vid Mälardalens högskola gratis mellan Eskilstuna och Västerås. Resorna bekostas av högskolan. Ett sådant avtal kan leva vidare även om Tågkompaniet tar över.

– Det är en sak vi ska värna om, säger Bengt-Erik Johansson.

Öppnar för konkurrens
Från och med halvårsskiftet förlorar SJ ensamrätten att trafikera spåren. Därmed öppnar man för konkurrens från andra bolag.

I mitten av sommaren kommer sannolikt besked om Tågkompaniets ansökan att beviljas. I så fall kan bolaget behöva rekrytera personal.

– De som jobbar på sträckan nu kommer att få erbjudande om att jobba hos oss om inte SJ behöver dem på annat håll. I så fall får vi rekrytera ny personal, säger Mats Gustafsson.

SJ:s regionchef Jan Kyrk är inte överraskad över Tågkompaniets ansökan.

– Det är ingen nyhet att det är flera som vill köra trafiken på Uven, säger han.

Liknande bud kan komma
Han håller inte för uteslutet att SJ lägger ett bud liknande Tågkompaniets, trots att bolaget inte anser sig ha råd med detta i dag.

– Överenskommelsen med Länstrafiken om att köra med färre turer fram till årsskiftet var ett sätt att lösa en paniksituation. Får vi mer tid på oss är det mycket möjligt att vi kan hitta bättre lösningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!