Uven trafikerar sträckan Uppsala-Sala-Västerås-Eskilstuna-Flen-Katrineholm-Norrköping och anses ha stor betydelse för kommunernas invånare, särskilt för arbetspendlare och studerande. Men trots detta går den med förlust.
För närvarande är underskottet cirka 44 miljoner kronor, varav statliga Rikstrafiken betalar cirka 17 miljoner. Men staten har beslutat att inte längre finansiera Uven. Därför går nu kommuner och landsting in och räddar tågtrafiken på sträckan – åtminstone fram till december i år.
– Jag är glad att de vill stötta den här trafiken, säger Magnus Johansson, som är ordförande för Länstrafiken Sörmland.
Insatserna från kommuner och landsting är dock inte tillräckliga för att kunna rädda all tågtrafik. Från och med tidtabellsbytet den 14 juni reduceras därför trafiken på Uven.
Mellan Eskilstuna och Västerås förblir trafiken oförändrad men på sträckan Uppsala-Sala försvinner nästan hälften av turerna och mellan Eskilstuna och Norrköping blir det tre färre turer åt vardera håll, dagligen.
Läs hela artikeln i lördagens papperstidning.