Uvens framtid fortsätter vara osäker

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) har inte ändrat uppfattning om finansieringen av Uven, det vill säga tågtrafiken mellan Uppsala och Norrköping. Det gjorde hon klart vid gårdagens interpellationsdebatt med riksdagsledamoten Fredrik Olovsson (S). Därmed är Uvens framtid fortsatt osäker.

SÖRMLAND2009-03-13 15:51

Uven trafikerar sträckan Uppsala-Sala-Västerås-Eskilstuna-Flen-Katrineholm-Norrköping. Den anses ha stor betydelse för kommunernas invånare, särskilt för arbetspendlare och studerande, men går trots det med förlust. För närvarande är underskottet cirka 44 miljoner kronor, varav statliga Rikstrafiken betalar cirka 17 miljoner.

Men vid halvårsskiftet tar stödet från Rikstrafiken obönhörligen slut, Några nya statliga pengar blir det inte. Det klargjorde Åsa Torstensson redan i februari som svar på en fråga från Fredrik Olovsson.

Inga nya besked

Redan då aviserade Olovsson att han tänkte återkomma till ämnet i en interpellation under våren.

– Jag vill ha en ordentlig riksdagsdebatt om Uven före halvårsskiftet, sa han då,

I går var det alltså dags, men några nya besked från ministern blev det inte.

– Jag har inget annat svar till Fredrik Olovsson i dag, sa Åsa Torstensson. Hon påminde om att berörda kommuner och landsting haft lång tid på sig att lösa Uvens finansiering, eftersom det redan 2005 stod klart att stödet från Rikstrafiken skulle upphöra.

Eftersom Uven anses vara av litet interregionalt intresse är den heller ingen fråga för staten.

– Det kan låta fyrkantigt, men Rikstrafiken har sina regelsystem att följa, sa Torstensson.

Går emot klimatpolitik

Fredrik Olovsson var upprörd.

– Regeringen sviker Uven mitt i en brinnande jobbkris och går dessutom tvärs emot sin egen klimatpolitik. Nu tvingas en miljon tågresenärer leta upp ett annat färdsätt och jag kan försäkra ministern att det inte blir cykel. Mera sannolikt väljer de flesta bilen.

Fredrik Olovsson hänvisade också till regeringens egna krissamordnare, landshövding Bo Könberg och regionförbundets ordförande Marita Bengtsson (S), som pekat på Uvens stora betydelse för arbetspendlingen.

– Hittills har inte regeringen kommit med ett enda positivt besked till krissamordnarna. Ge oss ett här i dag, uppmanade han Åsa Torstensson.

Infrastrukturministern försvarade sig.

– Förbättrad infrastruktur är en hjärtefråga för regeringens krispolitik.

Lösning på sikt

Hon höll även för sannolikt att frågan om arbetspendlingen i Mälardalen kan få en lösning på sikt.

– Det finns ett långsiktigt behov att se över kollektivtrafik som bejakar större regioner, sa hon.

Men det är knappast någon tröst för dagens resenärer, påpekade Fredrik Olovsson.

– Nu finns tre alternativ: Att Uven läggs ner, att trafiken dras ner på ett oacceptabelt sätt, eller att kommunerna tvingas gå in med pengar som skulle ha använts till vård, skola och omsorg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!