Vänsterpartiet vill att staten tar mer ansvar för tågen

Vänsterpartiet skriver i sin regionala valplattform att man vill ha kollektivtrafik i "egen regi". Men vad det i praktiken skulle innebära har partiet svårt att svara på.

Lotta Back (V) vill att staten tar mer ansvar för tågen, men medger att partiets formulering om kollektivtrafik i egen regi inte är glasklar.

Lotta Back (V) vill att staten tar mer ansvar för tågen, men medger att partiets formulering om kollektivtrafik i egen regi inte är glasklar.

Foto: Magnus Grimstedt

Sörmland2022-09-08 04:47

Den regionala tågtrafiken har dragits med stora problem i form av inställda avgångar och förseningar. Samtidigt ses ökat kollektivt resande av många som en förutsättning för en lyckad klimatomställning.

– Det allra viktigaste är att om vi verkligen tycker att människor för miljöns och klimatets skull ska resa kollektivt så måste vi ha bättre avgifter, det måste vara billigare, säger Lotta Back, vänsterpartiets förstanamn i valet till regionfullmäktige. 

Vänsterpartiet skriver i sitt valprogram att det långsiktiga målet är avgiftsfri kollektivtrafik. Ett delmål är att resande med kollektivtrafik ska kosta tio kronor per dag.

Partiet skriver också att man med deras politik skulle få "kollektivtrafik i egen regi".

I dag bedrivs den regionala tågtrafiken på uppdrag av regionerna och är delvis skattefinansierad. Tågen ägs också av regionerna. Själva trafiken har dock upphandlats, och utförs i dag av bolaget MTR.

Innebär då "egen regi" att regionen ska utföra mer av arbetet själv, med egen personal? 

– Nej, jag tänker inte att man ska ha egna lokförare och egen tågpersonal, säger Lotta Back.

Regionen måste fortfarande ha avtal med någon som sköter trafiken, menar hon.

– Vi ska vara huvudansvariga för att det funkar. Sedan får man ha avtal, och det ska gärna vara från statlig håll med personal och sådär. Lite mer som det kanske var förr med SJ, säger Lotta Back.

Det Vänsterpartiet vill komma ifrån är det som Lotta Back beskriver som "marknadsstyrningen" i kollektivtrafiken.

– Det är ju flera saker i det här. Egentligen är det tokigt att det har blivit marknadsstyrt överhuvudtaget med tågen, och nu har det blivit jätteknasigt med MTR, det är rena haveriet, det har inte fungerat alls.

Ett av problemen är att det är brist på lokförare, konstatarer Lotta Back vidare. 

I stället för "marknadsstyrningen" borde staten ta större ansvar för personalförsörjningen, menar Lotta Back.

Det vore i så fall en fråga för rikspolitiken, och exakt hur ett sådant större statligt ansvar för tågtrafiken skulle organiseras kan Lotta Back inte svara på. 

– Men att det låg under statligt hägn på något sätt, säger hon. 

Det är lite oklart vad det egentligen betyder när man skriver "i egen regi"

– Ja, det förstår jag, det är inte helt glasklart. Men i alla fall inte att vi skulle anställa personalen själva, säger Lotta Back.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!