Under milda vintrar, som det varit de senaste åren, får Länsförsäkringar i Sörmland in omkring tio skadeanmälningar per år om vattenläckor där frusna rör är boven i dramat. När vädrets makter bjuder på lägre temperaturer märks det tydligt i statistiken.
– Ser vi bakåt i tiden på år med kalla vintrar, som den vi upplever just nu, så är det mångdubbelt fler ärenden. Vi har redan registrerat åtta fall i år, säger Annika Schyler, skadechef på försäkringsbolaget.
Typfallet är en sommarstuga där ägaren upptäcker skadan som tidigast vid första besöket fram på vårkanten. Utöver brustna vattenledningar är värmepumpar som dukar under på grund av kyla ett relativt vanligt problem för stugägare.
– Vill man skydda sitt hus så är det en bra idé att stänga av vattnet på vintern så att inte rören fryser. Annars kan man till exempel ställa ett fristående element vid toalettstolen för att se till så att det inte blir frysgrader, säger Annika Schyler.
Tak som ger vika under stora mängder snö när det börjar töa och fallande istappar är andra vinterrelaterade skador som märks av hos försäkringsbolaget när det blir riktig vinter.
– Istappar som faller ner och har sönder lacken på bilar är jättevanliga skador, säger skadechefen.
En annan grupp som har det tufft i kylan är elbilsägare. Den som försökt att slösurfa på sin smartphone i väntan på bussen när det är rejält kallt har säkerligen märkt att batteriet inte klarar kylan särskilt bra. Samma fenomen drabbar batteriet i en elbil.
– Ja, den drar definitivt mer ström när det är kallt, konstaterar Trosabon Maria Krona som nyligen köpte en elbil.
Hon kan ladda bilen utan kostnad på jobbet, och klarar sig och hem utan större problem. Men under längre utflykter till exempelvis Stockholm gör sig batteriprocenten ofta påmind.
– Den ska kunna gå 30 mil på full laddning, men det klarar den inte när det är kallt, säger hon.
Faktum är att räckvidden på en eldriven personbil kan sänkas med upp till 30 procent när det är riktigt kallt ute. Kylan är en av de stora utmaningarna för fordonsindustrin som står inför en stor omställning till mer eldrivna fordon på vägarna. Det menar Eilert Johansson, affärs- och innovationsområdeschef för mobilitet på forskningsinstitutet RISE.
– Körsträckan påverkas negativt av kyla. Om tio eller femton år ska nästan alla bilar vara elektriska, så det här är ett bekymmer som branschen jobbar mycket med, säger han.
"Räckviddsångest" är ett begrepp som de flesta elbilsägare fått bekanta sig med, och oron kan alltså bli betydligt mer påtaglig när det är riktigt kallt ute. Kylan kan också få ekonomiska konsekvenser. Kostnaden per mil kan stiga från någon dryg krona om man laddar långsamt hemma på uppfarten till mångdubbelt mer om man tvingas stanna och snabbladda vid en laddstation.
Förutom att batterierna hela tiden utvecklas och blir bättre är mer information till föraren något som kommer att utvecklas mer, enligt Eilert Johansson. Det kan till exempel ske genom en app som räknar ut på förhand hur vädret kommer att påverka batteriet inför en planerad körsträcka.
– Man är väl medveten om det här. Det har ju blivit en industri att åka till Arjeplog och testa bilar, alla europeiska bilmärken är där vintertid, säger Eilert Johansson.