På Båt-Sam i Kvicksund har man märkt av det stora intresset för vattenskotrar.
– Jo, det är ju väldigt populärt, säger säljaren Peter Almsund.
Båt-Sam räknar med att sälja cirka 15 vattenskotrar i år. På onsdagen fanns det endast två kvar i butiken. Vattenskotrarna var även slut på Yamahas centrallager i Hamburg.
Peter Almsund har förståelse för regeringens körkortskrav även om det skulle innebära att försäljningen dämpas.
– Personligen tycker jag att det är en liten klick människor som förstör för massa andra. Folk som har sina egna lagar och regler och skiter i allting. Om det är 7 knop i Sundbyholm kör man 55 där folk badar. Jag förstår att regeringen tittar på det där. Nu är det 15-årsgräns, men det räcker ju inte långt. Det finns de som är 28, 29, 30 som mentalt är som 14-åringar. Där har vi ett stort problem.
Peter tycker att polisen borde vara mer aktiv med hastighetsövervakning på sjön.
– De borde vara lite mer aktiva för det är ju bara en tidsfråga innan det händer någonting där. Och så drabbar det så himla många som ändå sköter sig.
Anders Loberg i Stallarholmen är en av alla de som har köpt en vattenskoter i sommar. Tidningen träffar honom på lördagen i hamnen i Strängnäs dit han åkt för att äta glass.
– Det är smidigt. Du kan åka jäkligt fort och du kan lägga till nästan var som helst. Det är mycket smidigare än en båt. Den här tar jag upp varje dag när jag har åkt och ställer in den i garaget.
Han säger att det gäller att ha koll på var det är hastighetsbegränsning.
– Här inne är det 3 knop. Annars är det ju fri fart. Det är bara att åka. Än så länge.
Han menar att vattenskoterförare behöver hålla uppsikt på samma sätt som båtförare och jämför med biltrafik på land:
– Om du är ute på vägen och möter en motorcykel måste du ha uppsikt över den också, eller hur? Så är det ju. Det finns många som åker båt också som inte borde vara ute på sjön.
Alla vattenskoterförare har dock inte lika bra koll på hastighetsbegränsningarna som Anders Loberg. När Kåge Olsson från Eskilstuna tidigare i veckan fiskade vid Kvicksundsbron såg han hur två ungdomar på vattenskoter närmade sig i full fart.
– Det är bara 5 knop, men de kom i full fart rättöver här, så saktade de in precis här. Sedan drog de på för fullt igen på andra sidan.
Han konstaterar att vissa vattenskoterförare beter sig som om trafikreglerna inte gäller dem.
– Det går fort och de ska ju testa gränsen. Det är helt fel att göra det i områden runt badplatser och båtplatser.
I sommar har det inträffat ett antal allvarliga olyckor med vattenskoter i Sverige. Ett tio tal personer har skadats. Den 27 juni dog en person i Umeå efter en olycka med vattenskoter. Regeringen ska nu skynda fram ett lagförslag om förarbevis för vattenskoter. Redan för fem år sedan beslutade riksdagen om åldersgräns och krav på förarbevis. Förra året infördes en åldersgräns på 15 år. Något krav på förarbevis blev det dock inte.
Efter olyckorna som har inträffat i sommar har regeringen tänkt om. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger till TT att regeringen ska skynda på att fram ett lagförslag om ett förarbevis för vattenskoter. Skälet är att han ser en ökning av antalet vattenskotrar.
Sportfiskaren Kåge Olsson tycker att det är bra.
– Det borde vara någon typ av utbildning på vattenskoter med uppkörning eller liknande så att man ser att man kan behärska maskinen.