Det är Albert Bonniers förlag som ger ut boken i samarbete med just Sveriges kvinnolobby, FN-förbundet, TCO, LO, Teskedsorden, Unizon och Gertrud Åström. 100 000 exemplar av Chimamanda Ngozi Adichies bok har skickats ut till tvåorna på gymnasiet.
– Det här är en bok som talar om feminism på enkelt och tillgängligt sätt. Vi hoppas hjälpa fler 16-åringar att upptäcka feminism, det kan vara en räddning för någon som mår dåligt och är omgiven av krav och förändringar. I den åldern är man mitt i gymnasiet och det är en viktig och kritisk tid i livet och då kan feminismen hjälpa till att göra sig fri från kraven. För det är först när man förstår kraven på hur killar och tjejer ska vara som man kan slå sig fri från dem, säger Clara Berglund, ordförande för Sveriges kvinnolobby.
Hon hoppas att boken ska inspirera till diskussion och reflektion över feminism i vardagen.
– Det är en gåva till framtida generationer. Vi når en hel generation och gör det möjligt för fler personer att upptäcka feminism och en möjlighet att bidra till en mer jämställd värld i framtiden.
Varför valde ni just hennes bok?
– Dels för hon är en författare som är populär hos den här målgruppen, och som kan nå den. Hon har ett TED-talk (föredrag) som setts över två miljoner gånger på youtube och som har samplats i en Beyoncé-låt. Hon uttrycker sig på enkelt sätt, den svenska debatten är väldigt akademisk och politisk.
Hon bor i Nigeria, är det relevant för svenska elever?
– Jag tror att vi kanske inte har så lite gemensamt som man tror även om Sverige ett av världens mest jämställda länder. Det är tydligt i boken att det är samma strukturer men i olika länder, och många svenska ungdomar kan känna igen sig i det.
Kommer ni skicka ut boken även nästa år?
– Det skulle vi gärna göra, men det måste kunna finansieras också.