Viltolyckor kostar Sörmland en miljon – varje dag

Sörmland har under våren haft i snitt åtta viltolyckor varje dag. Det motsvarar en samhällskostnad på lite drygt en miljon kronor per dygn. Det går att halvera, enligt Trafikverket.

Viltstängsel behöver kombineras med viltpassager för att få en tydlig effekt, anser Anders Sjölund på Trafikverket.

Viltstängsel behöver kombineras med viltpassager för att få en tydlig effekt, anser Anders Sjölund på Trafikverket.

Foto: Johan Nilsson / TT

Sörmland2021-04-24 19:32

– Det som saknas i Sverige är säkra passager för djur. Viltstängsel finns det relativt gott om, säger Anders Sjölund, Trafikverket.

Deras senaste preliminära siffror från Trafikverket säger att alla viltolyckor i Sverige kostar samhället ungefär nio miljarder om året. Sörmland står för nära sex procent av alla viltolyckor i Sverige, vilket procentuellt ger en kostnad på ungefär en halv miljard kronor.

I snitt har det skett åtta olyckor varje dygn i Sörmland under våren, vilket teoretiskt blir en kostnad på 1,2 miljoner kronor dagligen. I praktiken har dock varje olycka en unik kostnadsprofil. 

För en dödsolycka handlar det om miljonbelopp. Det sker färre än tio dödolyckor med vilt varje år i Sverige, och oftast är de olyckorna kopplade till större vägar med högre hastighetsbegränsningar.

Olyckor med personskador är också dyra när sjukhuskostnader, sjukfrånvaro och förlorad arbetstid adderas till varandra.

Även för mindre allvarliga olyckor drar det iväg. Plåtskador, arbetet med att hantera olyckan och att ta hand om ett skadat djur kostar pengar. Djuren i sig betingar också ett värde som går förlorat. 

En rad utgifter kopplade till händelsen bildar tillsammans stora summor, vilket är ett pedagogiskt bekymmer för Anders Sjölund, Trafikverket.

– Det vore bättre om det kom en räkning till regeringen i slutet av året. Då hade det varit lättare att söka pengar för åtgärder, säger han.

Han ser att viltolyckorna är en enorm förlustaffär för landet och att plånboken för att minska antalet olyckor är för tunn. Han tror att politikerna tvekar att skjuta till mer pengar för att det är svårt att följa pengaflödet, och beräkningarna blir lösa i kanten. 

Vad önskar du?

– Vi har räknat på att skulle vi få 13 miljarder så kan vi halvera antalet viltolyckor i landet, säger Anders Sjölund.

Genom att kombinera stängsel med djurpassage vill Trafikverket använda pengarna till att styra viltet till lämpliga platser. Allra säkrast är en bropassage eller tunnel, men viltet kan även styras till platser där teknik känner av när exempelvis en älg väljer att passera. Då kan trafikanterna varnas med blinkande lampor.

Mellan Vagnhärad och Trosa i Sörmland pågår ett projekt med kombinerat vilstängsel och viltbro. 

– Skulle vi bara sätta stängsel där så flyttar du djuren till infarterna av Trosa och Vagnhärad. Då blir ingen glad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!