De är de farligaste vägarna i Sörmland

Hundratals personer har de senaste åren skadats i halkolyckor i Sörmland. Ett fåtal förrädiska vägpartier återkommer gång efter annan.

En kvinna i 70-årsåldern avled i januari efter en allvarlig olycka på riksväg 55 i höjd med Strångsjö. Sträckan har av bärgare pekats ut som en av länets farligaste och mest olycksdrabbade.

En kvinna i 70-årsåldern avled i januari efter en allvarlig olycka på riksväg 55 i höjd med Strångsjö. Sträckan har av bärgare pekats ut som en av länets farligaste och mest olycksdrabbade.

Foto: Roger Culmsee

Sörmland2019-10-16 04:32

Morgonen den 8 oktober larmades räddningstjänsten till riksväg 57 i Gnesta sedan en personbil fått snurr och halkat av den kylslagna vägbanan. Två timmar senare for en andra bil i diket bara ett par hundra meter från den första olycksplatsen. Säsongen för halkolyckor är här. 

De senaste fem åren har 580 personer skadats i över 450 halkolyckor på sörmländska vägar enligt statistik från Transportstyrelsen. Siffrorna gäller personer som färdats med bil, buss eller motorcykel under perioden 1 oktober 2014 till 31 mars 2019.

Sträckan längs riksväg 57 där ovan nämnda olyckor inträffade, mellan rondellerna i höjd med centrala Gnesta, hör till de platser som förekommer relativt frekvent i olyckssammanhang. 

Tidningen har, med hjälp av Assistancekårens bärgare i Katrineholm, Eskilstuna, Nyköping och Flen, sammanställt en lista på andra särskilt olycksdrabbade vägpartier i Sörmland. 

Från Eskilstuna lyfts E20:s sträckning över den gamla motorvägen i höjd med Barva, länsväg 214 vid Hållsta samt Ärlavägen mellan Stenkvistarondellen och Skogstorp. 

I Katrineholm är det riksväg 52 i höjd med Viala (Vingåker), riksväg 55 mellan Katrineholm och Valla och sträckan mellan Stångsjö och Ändebol längs samma väg som pekas ut. 

Från Nyköping och Flen lyfts, utöver E4, riksväg 53 mot Eskilstuna, riksväg 55 i höjd med Björndammen samt sträckan runt Broby längs riksväg 52.

– Vid Brobybadet åker både personbilar och lastbilar dit i de skarpa kurvorna. Om vintrarna är det något i stort sett varje dag. Man vet att det kommer ligga en bil i diket borta vid Broby. Jag tror att det ligger en där just nu, faktiskt, säger Mikael Bäckman på Assistancekåren i Nyköping och Flen.

– Ofta räcker det att titta ut genom fönstret för att veta exakt vilken kurva det kommer att smälla i. När vi får svarthalkan vet jag alltid vart jag kommer behöva åka.

Enligt Mikael Bäckman är det ofta en kombination av för hög hastighet, bristfällig uppmärksamhet och dålig kännedom om väglaget som leder till olyckor. Calle Ekberg, gruppchef på trafikpolisen i Nyköping, delar den uppfattningen.

– Väldigt ofta är det hastigheten och inte sällan sker olyckor på grund av att man – som vanligt – inte håller avståndet. Folk måste lära sig. Många kör som vore det sommarväglag året runt. Man kör för fort och har en övertro på fyrhjulsdrivet. Accelererationen går snabbare, men bromssträckan är fortfarande densamma.

Enligt Calle Ekberg står E4 för i särklass flest olyckor i Nyköpingsområdet liksom för länet i stort. Han pekar särskilt ut området där vägen passerar Nyköpingsån och konstaterar att vattnet ökar sannolikheten för halka.

– Generellt sett ska man passa sig där det finns vattendrag i närheten. Även där det är mycket skugga och solen inte kommer åt att värma. Det är klassiskt. Vi har genomgående mycket halkolyckor varje år.

Just nu genomför polisen en nationell trafikvecka med fokus på tung yrkestrafik. Efter en ny lag som ställer krav på lastbilar att ha vinterdäck på samtliga hjul istället för enbart på drivaxeln hoppas Calle Ekberg på ett trendbrott.

– Varje år ser vi långtradare som viker sig och lägger sig på sidan. Nu ställs krav på betydligt mer grovmönstrade däck. Förhoppningsvis kan det bidra till att vi får färre halkolyckor med långtradare inblandade. För bilister i allmänhet gäller som vanligt sänk hastigheten, håll avståndet – och kom fram med livet i behåll.

Calle Ekberg, gruppchef på trafikpolisen i Nyköping, konstaterar att många halkolyckor hade kunnat undvikas med lägre hastighet och längre avstånd till framförvarande bil.
Calle Ekberg, gruppchef på trafikpolisen i Nyköping, konstaterar att många halkolyckor hade kunnat undvikas med lägre hastighet och längre avstånd till framförvarande bil.
Länets farligaste vägar

Närhet till vatten och skugga ökar risken för halka. Flera av de sträckor som pekas ut som farligast är dessutom smala, kurviga vägar vilket ytterligare ökar risken för olyckor – särskilt bland förare som inte känner vägarna.

De främsta orsakerna till halkolyckor är hög hastighet och för kort avstånd till framförvarande bil.

På webben finns en interaktiv karta över de elva vägsträckor som pekats ut som särskilt förrädiska och olycksdrabbade av länets bärgare.

Källa: Polisen, Assistancekåren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!