Kritik mot ersättning för inställd kryssning

Datumen för årets studentkryssningar är framskjutna och de som vill hoppa av erbjuds max 50 procent tillbaka. "Eleverna har rätt att få alla pengarna tillbaka", säger konsumentvägledaren Christine Fransholm.

"Kräv alla pengar tillbaka från arrangören skriftligen och om du inte får det gå vidare och gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN", säger konsumentvägledaren Christine Fransholm.

"Kräv alla pengar tillbaka från arrangören skriftligen och om du inte får det gå vidare och gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN", säger konsumentvägledaren Christine Fransholm.

Foto: Fredrik Sandberg och Fredrik Persson, TT/Montage

Sörmland2020-04-15 10:27

"Boka studentkryssning – den perfekta studentfesten för dig och dina vänner". Så skriver arrangörerna, Fun cruises, om årets studentkryssning. Då coronapandemin slog till tvingades studentkryssningarna att skjutas fram till i maj. De elever som inte kan eller inte vill åka med vid det nya tillfället erbjuds pengar tillbaka från arrangörerna, men högst 50 procent av priset de betalat.

– Vi har rättigheter som konsumenter och i detta fall har eleverna ingått ett avtal där företaget ska leverera en studentkryssning. Om de inte kan göra det så är det ett avtalsbrott och då faller avtalet. Det finns ingen skyldighet för eleverna att acceptera det nya datumet och dessutom är det högst osäkert att något av de nya datumen är genomförbara eftersom vi inte vet hur restriktionerna är då, säger Laila-Marit Sandberg, konsumentvägledare i Eskilstuna.

– Vi har fått in ganska många samtal kring detta, det är minst ett tiotal elever som har hört av sig och många av de representerar flera klasskompisar. De har frågat om de är tvungna att acceptera ett nytt datum eller om det verkligen är rätt att de bara får 50 procent tillbaka, säger Christine Fransholm.

Det är skillnad på om allt bokas var för sig eller om allt bokas samtidigt, som ett paket.

– Det här är ingen vanlig båtresa, det är en flytande fest. Så länge det är en och samma bokning, det vill säga att de har bokat buss, resa, hytt, mat och fest samtidigt ska eleverna argumentera för att det är en paketresa. Detta innebär att de har rätt till kostnadsfri ombokning alternativt full återbetalning, hävdar Christine Fransholm och tillägger:

– I marknadsföringen skriver företaget Årets studentfest och därför kan eleverna argumentera för att detta är en paketresa och att paketreselagen gäller.

Det finns flera alternativa vägar att gå för att få alla pengar tillbaka.

– Kräv alla pengarna tillbaka från arrangören skriftligen och om du inte får det gå vidare och gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, eventuellt tillsammans med dina kamrater. Alternativt, ta 50 procent under protest och gör sen en anmälan till ARN. Men gör då en anmälan så att det inte rinner ut i sanden. Det är en svår situation även för företagen men konsumenterna ska inte acceptera detta utan prövning eftersom de inte får vad de har betalat för, säger Christine Fransholm och fortsätter:

– Har eleverna betalat med kreditkort eller via faktura, till exempel Klarna, kan de även gå via kreditgivaren och kräva pengarna tillbaka. Sen är det ju så att med dagens restriktioner från Folkhälsomyndigheten så kommer resan kanske tvingas att ställas in i vilket fall, det vet vi inte än.

De båda konsumentvägledarna förklarar att det är fler kostsamma evenemang för studenterna som kan komma att ställas in.

 – Vi ser att de unga konsumenterna är en utsatt grupp på grund av att de inte är lika erfarna konsumenter. Därför arbetar vi mycket förebyggande gentemot dessa, främst i gymnasieskolan. Det kan framöver bli aktuellt med flera inställda aktiviteter, såsom balen och studentflaken. Det är viktigt att ta reda på vilka rättigheter man har om man inte får vad som avtalats och inte bara acceptera det som företaget presenterar, avslutar Christine Fransholm och Laila-Marit Sandberg.

Tidningen har sökt och söker arrangören Fun cruises för kommentarer.

ARN om inställt av corona

För att ARN ska pröva en tvist mellan en konsument och ett reseföretag krävs att konsumenten först har kontaktat företaget och framställt sitt krav, reklamerat, och att företaget sagt helt eller delvis nej till kravet, eller inte svarat alls.

Konsumenten har rätt att kräva ett snabbt, men inte omedelbart, svar. Företaget måste få cirka en månad på sig att besvara kravet. Om en konsument anmäler företaget till ARN innan hen har reklamerat till företaget kommer ARN att avvisa anmälan.

Källa: ARN

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!