Många bilister låter de gamla sommardäcken sitta kvar alltför länge, tycker Carl-Jan Ekberg, trafikpolis i Sörmland. 

– Många nöter ner sina sommardäck. Däcken är kanske lagliga men har dåligt mönsterdjup när det är regnigt och löv på vägen. De säger att de tänker vänta tills de köper nya sommardäck på våren, men de borde köpa dem i augusti-september. Snålheten bedrar visheten, säger han. 

Lagkravet på mönsterdjup är 1,6 millimeter. Det duger bra på torra sommarvägar, säger Carl-Jan Ekberg, men inte lika bra på blöta höstvägar.  

– Personligen har jag aldrig under tre millimeter, säger han. 

Från den 1 oktober är det fritt fram för vinterdäck. Dubbfria däck, friktionsdäck, får man rent lagligt ha hela året, men Carl-Jan Ekberg kallar det ren idioti, att ha friktionsdäck på sommaren. 

– Jag var på en dödsolycka för några år sedan. Vi kan med nästan 100 procent säkerhet säga att den berodde på friktionsdäck på sommaren. Föraren hade kört om andra bilister före olyckan som sa att bilen vinglade. Friktionsdäck är gjorda för att hålla sig mjuka i kyla och de blir mjuka och sladdriga i värme.

Polisen har ännu inte noterat halkolyckor, men hos däckverkstäderna börjar säsongen nu. 

– Det finns alltid folk som börjar tidigt. Men från 14 oktober är det fullbokat hos oss, från det datumet har vi skickat ut tider till alla som har däckhotell hos oss, säger Per Nyman, platschef på Vianor Däckservice i Strängnäs. 

Han tar in extra personal för att klara högsäsongen, även om det är allra mest att göra på våren. Då måste man ha vinterdäck till den 31 mars, men får inte ha dubbdäck efter den 15 april. 

– Då är det kaos, säger Per Nyman. 

Mats Jonsson hos Däckia i Katrineholm håller med. 

– På våren gör vi på tio dagar det arbete som sprids ut på två månader på hösten.

Än finns det ganska gott om tider hos Däckia. 

– Vid den här tiden förra året var sista veckan i oktober och de två första i november toppen, säger Mats Jonsson. 

Nytt för i år är att tunga fordon ska ha grovmönstrade däck på alla hjul, inte bara på de drivande hjulen. Kravet gäller från 1 december till den 31 mars. Polisen välkomnar ändringen.

– Vi har alldeles för många olyckor på vintern med tunga fordon. Det blev bättre när det blev krav på att ha grova däck på drivaxelhjulen, men det är ännu bättre med däck för vinterkörning på alla hjul, säger Carl-Jan Ekberg.