Veckorna före jul är det många som ängsligt väntar på sina julklappar. Då slår bedragarna till genom att skicka ut bluff-meddelanden som ser ut att vara från PostNord. I meddelandet står det: "Paket fortfarande i distributionsterminal. Identifiera din försändelse."  Meddelandena är snyggt gjorda, med kund- och paketnummer. Följer man länken står det mer information om att paketet fastnat i Stockholms postterminal på grund av utebliven betalning. Det verkar som bedragarna utnyttjar folks oro med att paketen inte hinner fram i tid.

– Det är dessvärre väldigt vanligt med sådana här typer av bedrägerier och bedragarna passar på när folk är som mest stressade, säger Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel.

Det är lätt att man antar att meddelandet kommer från PostNord då visniningsnamnet är densamma. Det gäller att vara observant och dubbelkolla sitt kundnummer.

– Det är väldigt enkelt att ändra visningsnamnet så det ser ut att komma från ett betrott företag. Går att göra på både mejl och telefonnummer, men bakom namnet ligger en falsk adress, säger Nina Jelver.

Ofta rör det sig om småsummor för frakt, bedragarna vill att man ska betala, men betalar man kan man råka riktigt illa ut. Klickar man på länken och knappar in sina uppgifter finns risken att bedragarna kommer över viktig information och kan plocka ut pengar från ens konto.

– Bedragarna kanske inte ens har som avsikt att nyttja det stulna kortnumret utan istället säljer informationen vidare på Darknet, säger Nina Jelver.

Hur kan man skydda sig?

– Man kan kontakta banken och spärra kortet för internetköp utan tvåfaktorsautentisering. Alltså att man inte kan lämna ut kortuppgifterna utan att öppna BankID. Om man ändå vill handla på en sajt som inte tillåter tvåfaktorsautentisering kan man ta bort spärren i en timme. En annan rekommendation är att aldrig ha mycket pengar på kortkontot. Du kan inte bli av med mer pengar än du har på kortet, säger Nina Jelver.

Från och med den 14 september är tvåvägsautentisering lag inom EU enligt EU-direktiv PSD2. Det har gjort det svårare för bedragarna eftersom de nu måste handla utanför EU. Men fortfarande utgör stulna kortuppgifter 50 procent av alla bedrägeribrott.

PostNord förtydligar på sin hemsida att de inte har någonting med utskicken att göra och uppmanar de drabbade att radera meddelandet och absolut inte klicka på länken.

Efter att tidningen gick ut med nyheten i måndags har flera sörmlänningar hört av sig.

– Jag började få mejl för någon vecka sedan och nu får jag det varje dag. Var väldigt fundersam första gången så jag kollade själva numret på paketet men numret fanns ej, då fattade jag att det var bluff, säger Tony Andersson från Åkers styckebruk.

Några meddelanden ser mer riktiga ut än andra. Eskilstunabon Johan Närhi fick ett mejl på norska.

– Fick en faktura på 29 norska kronor. Såg ganska direkt att den var fejk, säger Johan Närhi.

Det är även sörmlänningar som fått pappersbrev hemskickade till sig.

– Jag kan säga att jag har varit utsatt för detta tidigare men då med avsändare Telia. Jag visste direkt att det var något fuffens då det först kom som ett brev, där det stod att jag väntade ett brev men som inte hade frankerats med rätt summa, och som brukligt brukar det vara avsändaren som får den info och inte tvärtom. När jag sedan fick ett mejl med samma information så förstod jag att det var ruffel och båg, säger Carola Tunström.