Linbanan ägs av Nordkalk AB och betraktas som industrihistoriskt intressant. Riksantikvarieämbetet har bidragit med stora summor och stora arbetsinsatser har gjorts av ideella krafter men nu kommer man inte längre.
– Kalklinbanans öde tycks beseglat, säger Göran Magnusson, vice ordförande i vänföreningen.
Att behålla linbanan "för att titta på" är inget alternativ. Körs inte banan förfaller anläggningen.
– Både Vägverket och Banverket har påpekat riskerna, säger Magnusson.
Vad en rivning av den 42 kilometer långa banan skulle kosta Nordkalk är oklart, men det handlar om många miljoner. Företaget verkar å andra sidan ha ekonomiska muskler. I fjol omsatte man 344,9 miljoner euro. Nordkalk har 1 200 anställda och verkar på 30 orter i åtta länder.
Något besked om när rivningen kan komma igång har inte getts. Enligt Kalklinbanans vänner kan det bli redan under 2010.
Rivning nära för kalklinbanan
Hoppet för kalklinbanan mellan Köping och Forsby är ute. Vid ett möte nyligen med länsstyrelserna i Sörmland och Västmanland fick föreningen Kalklinbanans vänner det dystra beskedet att det saknas medel för bevarande och drift.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!