Bron repareras – pendlande Selaöbo orolig inför vintern

"Ska bli spännande att se hur det går i vinter ..." Elin Luthin bor med sin familj på Selaön men arbetar i Fogdö. Med andra ord påverkas hon av den nyss påbörjade broreparationen som beräknas fortgå i sex månader. "Man får nog börja planera sina resor bättre", säger tvåbarnsmamman när vi sitter i familjens kök på Ugglevägen nordväst om Stallarholmen.

Elin Luthin, boendes på Selaön, påverkas av broreparationen. Hon får ta höjd för längre restider i vinter.

Elin Luthin, boendes på Selaön, påverkas av broreparationen. Hon får ta höjd för längre restider i vinter.

Foto: Lars Kilström

Stallarholmen2022-10-14 11:52

Bron som förbinder Selaön med fastlandet ligger cirka två kilometer bort.

Det var den 3 oktober som renoveringen drog igång.

– Att den skulle börja visste vi om och vad jag har hört visar de boende här förståelse för projektet, säger Elin Luthin.

Reparationen har inget direkt samband med alla de stopp som skett i samband med broöppningar.

I stället handlar det om att 60 meter vägbana i konstruktionens mitt är sliten och helt enkelt måste uppdateras.

Bron är från 1961 och på ett dygn passeras det av cirka 3 400 fordon, varav minst 250 är lastbilar/bussar.

undefined
Elin Luthin tillsammans med äldsta dottern Elsie, 7 år, som går på Stallarholmsskolan och därmed också måste passera bron två gånger om dagen.

Hela hösten och vintern kommer bara det ena körfältet att kunna användas viket innebär att trafiken regleras av ljus, antingen lyser det rött eller grönt när man närmar sig respektive brofäste.

– Ibland har det varit kö bort till busshållplatsen på morgonen, säger Elin Luthin.

Hennes arbetsplats finns på Fogdön där hon är förskollärare.

Ofta lämnar Elin Luthin döttrarna (Elsie är 7 och Ester är 4) på Stallarholmsskolan, där de ska vara vid klockan åtta.

– Min resväg är redan ganska lång. Det tar en halvtimme enkel väg, utan stoppet vid bron, säger Elin Luthin vars sambo Micke oftast jobbar hemifrån.

– Hittills har det gått hyfsat smidigt för mig. Min bedömning är att tio bilar hinner passera medan det är grönt ljus. Men det gäller att planera noga framöver, fortsätter hon.

undefined
En linjebuss tar sig igenom den trånga passagen på Stallarholmsbron. Mitt på bron finns en barriär uppbyggd.

När tidningen och Elin Luthin gemensamt besöker Stallarholmsbron för bildtagning är det antagligen slut på arbetsdagen för entreprenörens personal.

– De syns i varje fall inte så mycket för tillfället. Arbetet i början handlar om att riva väggar och tak i maskinrummet på undersidan. Dit tar sig personalen med båt. Vi har tagit bort trapporna, säger Johan Rundgren, byggledare på Trafikverket.

Hur ser du på situationen för Selaöborna och de som har ärenden ut till ön?

– Hittills tror jag att köerna aldrig blivit längre än 100 meter, trafikljusen är smarta och känner av var fordonen finns. Men i vinter kanske det kan bli lite längre väntetider, speciellt de gånger som snö måste röjas från bron.

Den extra gång- och cykelbana som utlovats som påhäng på brons östra sida ska vara på plats om två veckor.

Karta: Stallarholmsbron
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!