– Så är det att jobba vintertid. Saker och ting drar ut på den tiden. Oväntade grejer händer, säger Pär Eriksson, projektledare på Trafikverket.
Underhållsarbetet, där det enkel uttryckt har handlat om att byta ut 60 meter vägbana på brons mittskikt, började kring 1 oktober och beräknades kunna vara klart 31 mars.
– Men det hinner vi inte, säger Pär Eriksson.
Under hösten och vintern har ljussignaler styrt trafiken då fyrhjuliga fordon inte får plats att mötas på den drygt 60 år gamla bron som förbinder fastlandet med Selaön.
Stallarholmen passeras i snitt av 3 400 fordon per dygn.
– Jag pratar med entreprenören hela tiden och de gör allt för att jobbet ska bli klart i tid, bedyrar Pär Eriksson.
Någon gång under våren hoppas han att trafikljusen försvunnit och att biltrafiken därmed fungerar som vanligt.
– Det är vissa svetsarbeten som måste göras.
När bron är farbar för trafik gäller dock detsamma inte för farleden.
– Jag har meddelat varvet i Stallarholmen och Sjöfartsverket att den är avstängd till och med 3 juni, säger Pär Eriksson.
Det innebär att segelbåtar, större motorbåtar och passagerartrafik får ta alternativa resvägar, förslagsvis norr om Selaön om de färdas till och från Stockholm.
– Vi har en ställning under brons mitt som måste vara kvar eftersom det ska göras måleriarbeten, säger Pär Eriksson.