– Det funkar nice. Det är skönt att göra något annat än att sitta hemma och att ha praktik i stället för teori. Som på våffeldagen, när vi fick i uppgift att läsa om våfflor, säger eleven Arvid Thermaenius medan han förbereder tomater som ska fyllas med parmesan, olivolja och örter och sedan skickas in i ugnen.
Patrik Arneke, en av två huvudlärare på Thomasgymnasiets restaurang- och livsmedelsprogram Culinary craft, ser nöjd ut när han rör sig vidare mellan eleverna i köket på Äleby gård.
Normalt sett skulle gården, som ägs av kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt, nu gå mot sin högsäsong med konferenser, bröllop och andra fester. Men sedan coronapandemin stoppade samlingar över 50 personer har det mesta avbokats, berättar Patrik Arneke som vanligtvis är något av en huskock på gården.
Det sammanföll med att Thomasgymnasiet den 17 mars, på Folkhälsomyndighetens inrådan, stängde sina lokaler, inklusive skolkök och restaurang.
Förstaårseleverna har mest teori och treorna är inne i en lång praktikperiod, men för tvåorna blev det värre, berättar Patrik Arneke.
– I början fick de bara läsa teori hemma, men vi såg snart att vi var tvungna att hitta en lösning på den praktiska undervisningen. De behöver den och tack vare att Äleby ställer upp med lokalerna utan kostnad så funkar det.
Nu är det utökade klassrummet, som de kallar konceptet, inne på sin femte vecka.
Varje tisdags- och onsdagsmorgon hämtas eleverna, fördelat på fem respektive sex per dag, i Strängnäs av Ingela Andersson som är lärare i serveringskunskap. Efter en intensiv skoldag kör hon tillbaka dem vid 16-tiden.
Baren har blivit teorisal och festmatsalen övningsplats för dukning, servering och lunchsamtal kring råvaror, metoder och matens sammanhang. Runt knuten finns hjort, vildsvin, insjöfisk och odlat grönt. Det mesta hamnar i köket och gårdsbutiken.
Den kulinariska profilen tillika huvudläraren Maria Printz är mycket nöjd med lösningen.
– Här kan vi ge ungdomarna något som faktiskt blivit ännu bättre än i skolan. Hela vår hållning kring Culinary craft är ju att det man behöver få med sig finns i näringslivet. Här är vi mitt i verkligheten och eleverna får också se på nära håll hur branschen drabbas av coronapandemin.