– Det var en nödkörningsövning som genomfördes efter klockan 20. Det innebär att man tränar på att hantera bron ifall det blir fel på styrsystem eller något elektriskt fel. Vi tränar på det minst en gång om året, säger Torbjörn Emilsson, brons projektledare på Trafikverket.
Under torsdagens övning närvarade även personal från räddningstjänsten så att även de skulle kunna nödköra bron.
I de fall det sker något problem med bron så ringer brovakten till trafikledningscentralen, som i sin tur ringer ut en aktör som kan hantera just det fel som det bedöms röra sig om, berättar Torbjörn Emilsson.
– Men om det visar sig att någon av dem har väldigt långt att åka så kan man då ringa räddningstjänsten för att stänga bron.
Under en nödkörning måste bron stängas på ett mer manuellt vis, som bland annat innebär att vissa delar av bron kan behöva skruvas bort medan andra kan behöva förbikopplas.
– Det kan vara att man behöver lossa på bromsarna manuellt. Det är en del meck, så därför tar det lite mer tid också.
– Prio ett är att vi ska kunna stänga en bro som är öppen för vägtrafik, sen får vi börja felsöka vad det är för ursprungligt fel som gjort att bron inte kunnat stängas. Ibland kan det vara något så enkelt som att man tappar kommunikation, eller något sånt.
I Facebook-gruppen Stallarholmen tillsammans spekulerades det om huruvida bron inte var helt i läge när bilar tilläts passera över bron. Torbjörn Emilsson säger dock att trafik inte släpps på om inte bron är i rätt läge.
– Däremot kan det vara så att det uppfattas som att den inte är i rätt läge, i och med att man genomför en nödkörning i olika sekvenser. Dels har man vridrörelsen i sig, sen ska domkrafterna lyfta upp bron i rätt nivå. Det kan ta lite tid.
I övrigt så planeras bron att öppnas enligt ordinarie tidtabell under kommande säsong.
Torbjörn Emilsson berättar att efter alla renoveringar under fjolåret så ser Stallarholmsbron nu ut att vara i god form.
– Tidigare var den väldigt känslig för temperaturskiftningar. Det var dessutom ett elfel som låg och spökade, som gjorde att den var lite till och från. Men när det väl hittades så gick bron vettigt efteråt.
Kan den krånglande bron nu vara ett minne blott, alltså?
– Det ska man aldrig säga om öppningsbara broar – framförallt inte så att de hör det, skrattar Torbjörn Emilsson.