Istäckta vägar orsakar flertal olyckor och raseri

I de lokala Facebook-grupperna för Stallarholmen har trådarna om det dåliga väglaget på Ytterselövägen och Överselövägen praktiskt taget svämmat över av inlägg. Den leverantör som fått i uppdrag av Trafikverket att ansvara för skötseln av vägarna säger att det är ett evighetsgöra att försöka få bukt på situationen.

Anna Douglas säger att det inte lönar sig att försöka bromsa på de isklädda vägarna, då tappar man helt kontrollen över sitt fordon.

Anna Douglas säger att det inte lönar sig att försöka bromsa på de isklädda vägarna, då tappar man helt kontrollen över sitt fordon.

Foto: Oscar Stomberg

Stallarholmen2024-01-03 17:00

Tidningen träffar Anna Douglas, boende på Selaön och styrelseledamot i Stallarholmens nätverk, precis vid busshållplatsen för Husby gård.

På den här vägsträckan, och vidare ut på Ytterselövägen, har det de senaste dagarna inträffat flera dikeskörningar. Senast på onsdagsförmiddagen rapporterades ännu en bil ha hamnat i diket strax söder om Krågesta.

När en hemtjänstbil ska göra en omkörning precis där vi står och pratar, är det nära att det blir en till.

– Galning! ropar Anna Douglas efter föraren.

Vi följer bilarna med blicken när de fortsätter ner mot backen, nästan som att vi väntar på krocken. Tack och lov klarar sig alla inblandade.

undefined
Längre fram på Ytterselövägen blir hastighetsbegränsningen 70 kilometer i timmen. Majoriteten av bilarna som färdas på vägen ligger dock långt, långt under detta.
undefined
En bil körde ner i diket precis utanför Marita Asplunds hem.

För att säga att bilvägen är hal är en ordentlig underdrift.

Det är nästan som att vara tillbaka på den obligatoriska halkbanan från uppkörningstiden. 

– Man kan inte bromsa alls på de här vägarna för då tappar man kontrollen direkt, säger Anna Douglas.

Längs hela Ytterselövägen ser det i princip likadant ut. Ett tjockt lager is täcker körfälten och någon sand eller annat halkningsdämpande är det inte tal om. På Överselövägen är situationen densamma, där känns det även bitvis som att köra över ett tvättbräde, där isen lagt sig i högar av varierande storlek.

– Där kan du åka skridskor på vägen, säger Marita Asplund, som har bott på Selaön hela sitt liv. Hon säger att det aldrig har varit så illa skött som det är nu.

– Igår var det en bil som körde ner i diket precis utanför vårt hus. Vi var hemma så både jag och min man hörde när den körde av vägen och smällde in i några soptunnor. Den var de tvungna att bärga, fortsätter hon.

undefined
I backar, som här på Överselövägen vid återvinningen, blir det väldigt svårt att manövrera sin bil – något tidningens utsända blev varse om den hårda vägen.

Själv har hon inget körkort, men berättar att det är minst lika svårt att försöka ta sig fram till fots som det är att köra på vägarna.

– En av våra grannar sitter i rullstol. Hon kan inte ta sig ut alls när det är så här. Alla andra gamla som går med rullatorer kan inte heller ta sig ut för att handla, säger Marita Asplund.

Anna Douglas igen:

– Över bron har de inte gjort någonting alls på gångbanorna. Föräldrar med barnvagn får gå på själva bilvägen för att det inte går att ta sig fram på trottoaren. Jag tycker att det är helt orimligt att det inte är någon som har brytt sig om det här.

undefined
Gångbanorna på Stallarholmsbron har varit så svåra att gå på att föräldrar med barnvagn behövt använda sig av bilvägen för att ta sig över bron.
undefined
Ylva Damico säger att det är riktigt isigt längs med Ytterselövägen. På onsdagen trotsade hon halkan för att köra till återvinningen.

Det är Trafikverket som har ansvaret för skötseln av de två vägarna. Anna Douglas har varit i kontakt med dem, men inte fått den uppföljning hon hoppats på.

– Jag förstår att det är lite svårt nu när det snöar, men de har inte skött det bra under hela julledigheten. Nu är det kanske fem centimeter tjock is som täcker hela vägen. Jag ringde leverantören som Trafikverket anlitat, som sa att sandbilar var på väg ut, men de är det ingen som har sett något spår av.

– Det går att köra, bara man tar det försiktigt och inte använder bromsarna, säger Anna Douglas.

undefined
Det lilla grus som ligger på länsvägarna kommer från de avgränsande vägarna som inte underhålls av Trafikverket.

Tidningen kontaktar Trafikverket för att höra vad det finns för plan för att lösa situationen på Selaön. Via myndighetens presstjänst får vi veta att ordinarie projektledare för skötseln av de vägarna är på semester. Hans ersättare säger sig vara "lite dåligt orienterad" kring situationen och refererar tillbaka till presstjänsten. I slutändan blir vi refererade till leverantören som Trafikverket anlitar för underhållet av vägarna, Terranor.

– Det är egentligen Trafikverket du ska fråga, säger Terranors platschef Pär Lundqvist när tidningen når honom.

De säger precis samma sak fast tvärtom.

– Jaha, vad härligt. Men jag ser på GPS-punkten att de är där och sandar för fullt nu.

Det är ju väldigt tjocka lager is där på vägarna, går det att få bort eller göra något åt det?

– Det är jättesvårt att göra något åt det. Det är det som är bekymret när det blåser så här mycket. Det är de sämsta möjligt förhållandena just nu för att försöka sköta en väg. Det enda som saknas för att göra det värre skulle vara om det började regna. Men sand kommer i alla fall att hjälpa tills snön lägger sig på sanden igen.

Har du någon prognos på när väglaget kommer att börja bli bättre?

– Det kommer att bli helt sandat i dag och då kommer friktionen att bli bättre. Sedan blir det sämre igen när det snöar och man plogar bort sanden. Så det är ett evighetsgöra.

Hur kommer det sig att det inte varit sandat tidigare?

– Det var för att det snöade och vi var tvungna att ta bort snön först innan vi kunde sanda.

undefined
Bilden visar hur tjockt och djupt islagret ligger på vägbanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!