– Vi ville visa att det inte bara är vi fröknar som läser, säger Christine Herre, svensklärare och hjärnan bakom den nya läsväggen på skolan.
Idén, att ta bilder på folk som läser i oväntade och annorlunda situationer, är inte ny i sig, utan något som Christine Herre läste om – passande nog.
– Det kallas för extrem läsning. Fast då ska det egentligen vara på någon extrem plats, på, eller under, en traktor, till exempel. Men så tänkte jag att vi tar bilder på personer som läser på platser som eleverna känner igen, till exempel från Gripsholms slott eller här ifrån matsalen.
Det är inte skolans första lässatsning. 2018 fick eleverna som mål att läsa ett ton böcker, med en ordentlig fest som utlovad belöning. Några år senare pyntade eleverna ett träd i entrén med papperslöv, där varje löv motsvarade en läst bok.
Och i närtid blir det en fortsättning på trädtemat.
– För ett tag sedan hittade vi en nerblåst gammal en, där en av grenarna var helt vriden och jättevacker. Så den ligger på tork nu, men när den torkat ska vår träslöjdslärare hjälpa till att göra en bokhylla av den som vi ska ha här i vår nya läshörna, säger Christine Herre och pekar bort mot ett hörn några meter från läsväggen. Här står redan en stor och rymlig fåtölj och en läslampa som än så länge saknar lampskärm.
Det finns även ett nytt projekt som redan ligger i idéfasen, men om det vill Christine Herre tills vidare vara förtegen om.
Den senaste PIRLS-mätningen – som står för Progress in International Reading Literacy Study och är en internationell studie som mäter elevers läsförståelse och attityder till läsning i årskurs 4 – visade att det finns stora skillnader i läsförståelse mellan elevgrupper och skolor.
Christine Herre tycker att det är viktigt att inte bara försöka få elever att läsa mer, utan att väcka en äkta läsglädje.
– Vi pratar om att eleverna ska ha rätt läsförståelse, men vi pratar inte om engagemanget. Att det ska vara en glädje att läsa.
Har du några tips på hur man väcker läslusten i en elev som inte tycker om att läsa?
– Då brukar jag börja med att ta reda på vad eleven är intresserad av. Finns det till exempel ett fotbollsintresse? Bra, då läser vi en fotbollsbok. När eleven har upptäckt läsningen på det sättet kan man börja plocka in andra böcker. Jag brukar säga att jag struntar egentligen i vad ni läser – bara ni läser.