Johan Rudborg flyttade i höstas in i en av de nybyggda lägenheterna på Dalkarlsvägen i Östaområdet i Stallarholmen.
– Vi flyttade in i september när det var klart. Då stod vi där, tillsammans med alla andra nyinflyttade, med våra cyklar på parkeringen och tittade förvirrat på varandra när vi insåg att det inte fanns någonstans att ha dem, säger han.
Förvirringen fortsatte när det framgick att byggherren initialt inte hade några planer på att ordna någon form cykelparkering eller -skjul. Johan Rudborg undersökte då saken för att ta reda på vad som egentligen gäller kring cykelparkeringar i kommunen och fann att det inte fanns några krav på sådana.
– Det måste vara ett visst antal bilparkeringar däremot, det är viktigt. Så det måste de förhålla sig till.
Det finns andra kommuner som har krav på parkeringsplatser för både bil och cykel i nybyggnation. Johan Rudborg kontaktade Strängnäs kommun för att ta reda på exakt vilka regler som gäller här. Svaret blev att enligt den parkeringsnorm som kommunen satt gäller tolv bilparkeringsplatser per 1 000 kvadratmeter boarea.
"Vad gäller cykelparkering finns det i dagsläget inga direkta krav inom kommunen", stod det vidare i mejlet från kommunens byggenhet.
Parkeringsnormen för kommunen går att hitta i "Trafikplan 2000" som antogs i december 2001.
Ett drygt årtionde senare publicerades "Trafikstrategi Strängnäs kommun 2040". I den står bland annat att cykelparkeringar "i anslutning till arbetsplatser, köpcentrum och bostadsområden är andra viktiga förutsättningar för individens möjlighet till att kunna förändra sitt transportslag" och att "en förändring i parkeringspolitiken behövs med bland annat en förändrad parkeringsnorm".
Johan Rudborg och hans fru har lämnat livet som bilister bakom sig och färdas i dag primärt via cykel eller med kollektivtrafiken.
– Vi har gjort som det står i de stora orden i kommunens dokument, att vi ska flytta över från biltrafik till cykel- och kollektivtrafik. Vi försöker leva som kommunen tycker att vi ska göra framöver, men det är inte så lätt.
Hur är det att vara cyklist i kommunen på det hela taget?
– Det är ingen höjdare.
Än svårare blir det när man inte har någonstans att ställa cykeln.
– Nu står vi här med massvis med nybyggda bostadsområden och fortfarande har man liksom inte fått med de där små orden som behövs i den faktiska föreskriften som byggherrarna ska hålla sig till, säger Johan Rudborg och fortsätter:
– Det är klart det finns byggherrar som är lite mer framsynta och fixar sådant på eget bevåg, men egentligen ska det finnas regler för det på samma sätt som det finns för bilparkeringar. Annars blir det lite kaosigt.
För att se till att cykelparkeringar berörs i kommunens parkeringsnorm har Johan Rudborg skrivit ett e-förslag om att inkludera detta. I skrivande stund har det 33 underskrifter och kommer därför tas upp på nästa sammanträde för kommunfullmäktige som är på måndag den 26 februari.
Har du förberett någon presentation inför fullmäktige?
– Man får tre minuter att presentera förslaget om man vill, och det tänker jag självklart göra. Då får man vara där och visa att det är viktigt för oss medborgare. Annars blir det bara några konstiga ord på ett papper som de kan gäspa lite åt och skicka vidare.