– Vi behöver, precis som andra hantverkare, visa att vi finns. Den kreativa marknaden är en investering för att bli attraktiv hos kunderna, förklarar Victoria Bäck Eriksson som tillsammans med svägerskan Cia Eriksson går i spetsen för marknaden och dessutom delar textillokal i huset.
Inte bara julsaker
Hittills har ett 30-tal hantverkare anmält sig till julmarknaden som vill vara kreativ i stället för att bara sälja julsaker. Besökarna söker sig hit från hela Mellansverige när ryktet om den annorlunda marknaden sprider sig.
– Det är lyckosamt att folk vågar resa så långt trots att vi är rätt nyetablerade, påpekar Victoria Bäck Eriksson som satsar på sina trasmattor just när trenden står som högst.
– Det är få saker som är så förknippade med Sverige som just trasmattor, menar hon.
Svägerskan Cia Eriksson sätter ihop sin vår- och sommarkollektion av väskor och damkläder lagom till marknadsdagen.
– Det är ett ypperligt tillfälle att visa upp mina modeller på, erkänner hon.
Men även övriga hantverkare och konstnärer finns på plats och bjuder gärna in till en pratstund och visning av sina alster.
Den kreativa marknaden startade 2008 som ett sommarkafé efter att hyresgästerna i industrihuset känt ett behov av att samarbeta.
– Vi kör vidare på konceptet så länge det kommer besökare, förklarar Victoria Bäck Eriksson.