Ulf Meijer har uppfunnit flera saker, bland annat en typ av roll-up som det japanska damlandslaget i fotboll var först med att köpa. Finessen var att man kunde byta bild utan att använda verktyg. Idén till den lättviktiga skärm som nu lanseras som Bannerbow fick han redan 2006.
– Jag satt och klurade på varför alla eventprodukter ser så kantiga ut, säger Ulf Meijer och visar hur han då skar av en strimma från ett pappersark som han böjde till.
Vips. Han hade hittat en form som han spontant gillade och under bågen ställde han en liten pappersfigur. Den mulliga formen tilltalade honom, den såg "skönare" ut.
– Jag var såld direkt. I vanliga fall brukar man utgå från en mekanisk idé eller ett material med vissa egenskaper, jag började med en skön form.
Han kunde inte släppa tanken på uppfinningen och spann vidare på den. I tanken konstruerade han en skärm som man lätt kunde fälla ihop och bära på ryggen. Mellanstorleken väger åtta kilo, fötterna till skärmen utgör själva väskan.
– Man kan åka inlines till mässan, säger Ulf Meijer som har ett förflutet som skateboardåkare och trickcyklare med egna shower.
Idén blev dock liggande ända tills hans arbetsgivare bestämde sig för en omorganisering. Ulf Meijer jobbade som produktutvecklare i Stockholm, och hans arbetsgivare kom med förslaget att han i stället skulle fortsätta som konsult. Javisst, tänkte Ulf Meijer, men när det var tre dagar kvar innan anställningsformen skulle skifta meddelade han att han hade ändrat sig. Efter ett kundmöte på väg hem i bilen bestämde han sig för att satsa på skärmen – och han började sjunga en sång om uppfinningen.
Sedan föll bit för bit på plats ganska fort. Hemma hos honom dök en vän upp samma dag. Ulf Meijer visade honom en 3D-utskrift.
– "Vi gör det ihop, jag går in med pengar", var kompisen Anders Berggrens reaktion.
Sedan tog det ungefär ett halvår tills det att en färdig produkt låg framför dem. Valla plast i Katrineholm gör tillverkningen, de tre tunna glasfiberstavarna, som går över tvären på skärmen, är tillverkade i Malung.
Gjorde ni någon marknadsundersökning innan ni började tillverkningen?
– Den viktigaste insikten jag fick under åren som produktutvecklare var att det saknades något. Jag fick hela tiden frågan om när något nytt skulle komma.
En klurig uppgift har varit att skapa efterfrågan på en helt ny produkt. Nyligen slöts avtal med 25 återförsäljare i hela landet och därmed är målet för Sverige nått.
– Det är en drömstart för oss, säger Ulf Meijer.