– Jag kan inte lova att bron kommer att vara 100 procent säker. Det är trots allt en gammal bro, det är invecklade apparater vi pratar om. Problemen har gäckat oss hela sommaren, men de har vi åtminstone fått rätsida på nu, säger Peter Sennius.
Entreprenören El-Bro teknik som höll i sommarens turbulens med trasig bro, timlånga brostopp, havererat säkerhetssystem med mera, är uppsagda sedan i slutet på augusti.
– De har väl haft bekymmer på annat håll och inte mäktat med helt enkelt. Det är min uppfattning. Vi för diskussioner om en ny entreprenör, men ännu är inget klart, säger Sennius.
Säkerhetsmässigt håller bron på att förbättras med väderskydd, kabelstegar, bättre belysning och sjökablar. De sistnämnda måste förankras ordentligt i botten inför vintern och sätts på plats med hjälp av dykare.
– De som bor och verkar i området ska inte behöva vara oroliga, allt ska flyta på som vanligt och de ska inte märka någon skillnad. Nu gör vi färdigt entreprenaden.
Strömmanövreringen styrs fortfarande från Hjulstabron, men den här gången ska även strömmen fungera, försäkrar Peter Sennius.
Den gamla entreprenören kapade nämligen kontakten mellan Hjulstavakten och Stallarholmsbron så att exempelvis inga övervakningskameror kunde fungera, något kommunens säkerhetschef Arne Rutgersson ser mycket allvarligt på.
– Bron är byggd 1960 så den börjar bli några år. Vi får byta ut delar successivt helt enkelt och försöka ligga steget före med att upptäcka slitage, säger Peter Sennius.