– Det är jättekul! Hjärtat hoppade till när jag fick se mina egna byxor i tv, säger hon.
Klädmärket Operose grundades 2013 när Johanna Söderström, trött på att det inte fanns arbetskläder som passade kvinnor, bestämde sig för att ta saken i egna händer. Utrustad med en symaskin i sin källare lade hon grunden till företaget som idag omsätter runt 3 miljoner kronor. Och syns på tv.
– Det började med att jag såg att de bar byxorna i barnprogrammet Maxat i SVT.
Sedan dess har "tv-framträdandena" bara blivit fler. Johanna Söderströms formpassande byxor har bland annat burits av Marie Mandelmann i tv-programmet "Mandelmanns gård" samt förekommit i renoveringsprogrammet "Det sitter i väggarna". De har till och med synts i SVT:s jätteprogram "Så mycket bättre".
– Det genererar inte jättemycket försäljning eftersom det inte är sponsrat, och det står ingenstans att det är Operose. Men för mig personligen är det verkligen en bekräftelse på att jag har gjort något rätt.
– Man kan ju betala hur mycket som helst för marknadsföring men när produkterna lever sitt eget liv är det ett tecken på att de är bra.
Inte minst har hennes kläder synts på odlingsgurun och influencern Sara Bäckmos Instagramkonto med nästan 120 000 följare. På sin Instagram och blogg delar Sara Bäckmo med sig av tips och sprider odlingens evangelium.
Nyligen presenterades även nyheten att hon och Johanna Söderström gemensamt har tagit fram en odlingsväska som snart ska lanseras.
– Idén var hennes. Jag har stått för design och att hitta material, och hon har kommit med input så att den ska funka, säger Johanna Söderström.
En av framgångsfaktorerna genom åren tror hon har varit hennes lyhördhet gentemot sina kunder. Johanna Söderström är inte rädd att be om förslag och idéer på hur produkterna kan utvecklas.
– Det är jätteviktigt tror jag. Det är så lätt som företag att sätta sig över, men jag är ju hela tiden en av mina kunder eftersom jag gjorde det här för att jag behövde byxorna själv.
Under de senaste åren, till stor del en förtjänst av coronapandemin, har allt fler intresserat sig för odling och hemarbete. Något som har märkts av på efterfrågan av arbetskläder.
– Jag ser att många i klädbranschen har gått omkull, men för mig har det haft motsatt effekt för jag gör den typen av kläder som folk har behövt, säger Johanna Söderström.