På Åkermans verkstad i Eslöv tillverkades framförallt grävmaskiner, men under 1950-talet gjordes en liten satsning på en serie dumprar – ett transportfordon med tippbart lastflak. Inte mer än 21 stycken så kallade D22-dumprar tillverkades, innan sidospåret avvecklades. 15 av dessa skeppades till Brasilien, medan resterande sex hamnade i Åkers styckebruk.
Några av dem fick nya ägare efter tjänstgöringen på bruket på orten – och enligt vad Anders Kjäll har fått fram, så är hans exemplar det sista som finns kvar.
– Vad som har hänt i Brasilien har förstås varit svårt att följa, men förmodligen är det så, säger han.
Han fick nys om den rostiga dumperns intressanta historia under en vikingafestival för sju år sedan. Då hade fordonet varit Anders Kjälls i ungefär tre år. Han fick dumpern av en kund som hade skaffat den för att frakta jordmassor, och som sedan haft den i sin ägo i omkring 20 år.
– Från början visste jag inte mycket alls om den. Jag har letat efter märkningar men inte hittat något att gå på, säger Anders Kjäll.
Hans företag, Maskintjänst i Stallarholmen, har sin verkstad vid Östabadet. Och där stod alltså dumpern när en man som visade sig vara intresserad av mer än bara vikingar fick syn på den.
– Han kontaktade Lars von Rosen, och Lars von Rosen ringde upp mig och bokade ett besök på en gång, berättar Anders Kjäll med hänvisning till en i branschen välkänd maskinboksförfattare.
Och då rullades historien om de 21 dumprarna ut för Anders Kjäll.
Mellan tiden på bruket i Åker och hemma hos kunden med jordmassorna, så har D22:an "i många år" stått vid Husby tegelbruk strax utanför Stallarholmen, där tegeltillverkning pågick till 1978.
Dumperns chassi bjuder på ytterligare maskinhistorisk lokalkoppling:
– Den är byggd på en BM 36, säger Anders Kjäll – alltså traktormodell 36 från maskintillverkaren Bolinder-Munktell i grannkommunen Eskilstuna.
När Anders Kjäll nu står inför att flytta sitt företag från Östa till en nybyggd verkstad hemma på gården i närheten av Gesta, behöver han göra sig av med en del maskiner. "Världens sista Åkerman-dumper" ligger därför ute till försäljning på en auktionssajt specialiserad på maskiner, verktyg och fordon. Den beskrivs som ett reparationsobjekt som inte körts sedan 2021, och nu startar inte motorn.
– Jag har hela tiden tänkt att jag skulle renovera den, men det blir aldrig av eftersom jag har en massa andra projekt. Den är så pass unik att den kommer att hamna i rätt händer, säger Anders Kjäll.
Vad tror du att den kommer att säljas för?
– Det är omöjligt att säga, det finns inget liknande att jämföra med. Men pengarna är inte det viktiga. Jag hoppas att det blir en köpare som jag kan hålla lite kontakt med för att få höra hur det går.
Vem skulle kunna köpa den?
– Det finns ett museum i Eslöv, där de skulle kunna vara intresserade. Eller kanske en privat samlare, såna finns det också.
Munktellmuseet i Eskilstuna?
– Ja, kanske. Åkerman köptes senare upp av Volvo CE 1991, så nu är det ju en del av Volvokoncernen. Vem det än blir som köper den, så hoppas jag att den renoveras så att det kan startas och visas upp.