I tisdags skulle Johanna Karlsson köra från hemmet på Selaön till jobbet i Strängnäs.
– Jag vill vara ute i god tid och åkte hemifrån vid 14.45. Mitt pass började 15.30, berättar Johanna Karlsson.
Men hon hamnade direkt i en bilkö på ö-sidan.
– Då åkte jag hem en stund, men kön fanns kvar även en kvart senare.
Den prognos som Trafikverket gick ut med var direkt dyster.
– Jag är väldigt arbetstrogen och hade inga planer på att stanna hemma. Till slut testade jag att ringa en kollega som bor i Giresta mellan Stallarholmen och Strängnäs. Hon kunde komma och hämta mig. Men jag fick lämna bilen på ön och gå över bron. Det var det även många andra som gjorde, säger Johanna Karlsson.
Kollegan plockade upp Johanna Karlsson vid Gripen och så var det arbetspasset räddat.
– Men jag är absolut orolig att det här kan hända igen. Jag jobbar både dagar, kvällar och helger, säger hon.
– Kanske får man ställa bilen vid macken i fortsättningen för att vara säker på att komma till stan.
Marianne Wilander är distriktssköterska i Stallarholmen:
– Trafikverket kan inte spela med människors liv. Jag tycker att det är förskräckligt. På tisdagen stod det en ambulans på ö-sidan när bron inte gick att stänga. Vad händer om hemtjänsten inte kommer ut på ön med insulin till någon med diabetes?, säger hon.
Marianne Wilander ser en lösning.
– Nu skyller Trafikverket på att det är inkörningsproblem efter renoveringen av bron men då får väl Trafikverket ha någon på plats. Man utsätter folk för livsfara. Ska Trafikverket öppna bron får de ha någon personal på plats.
Björn Karlsson, Sverigedemokraternas förstanamn i kommunen, bor i Stallarholmen. Under sina tolv år på orten har han hela tiden bott på fastlandssidan men är lika fullt beroende av bron.
– Jag vara nära att hamna i kön i tisdags då jag skulle hämta sonen som varit med kyrkan på pilgrimsvandring, men felet på bron hade precis avhjälpts då, säger en orolig politiker.
– Dessa driftstopp är helt oacceptabla. Det är läskigt när man tänker på säkerheten, och viktiga samhällsfunktioner.
Främst syftar han på ambulanser, hemtjänst och räddningstjänst – speciellt nu i dessa varma, torra tider:
– En brand som inte börjar bekämpas i tid kan få katastrofala följder.
Björn Karlsson säger att han åker från fastlandet till ön, och tillbaka, nästan dagligen.
– Till exempel har vi en häst som bor på en gård ute på Selaön, dessutom finns det bara en mataffär i Stallarholmen.
Han tycker gott att Trafikverket under en period kunde stänga bron för båttrafik tills felen är avhjälpta.
– Det vore tråkigt för båtägarna, men vet alla vad som gäller är det nog ändå okej.
Pär Eriksson, projektledare på Trafikverket, berättar att man de närmaste dagarna har personal närvarande hela tiden under de planerade broöppningarna.
– Vi öppnar bron lokalt i stället för att den fjärrstyrs från Hjulstabron. Därtill begränsar vi antalet öppningstillfällen.
Hur löser ni blåljusproblematiken?
– Som det senaste stoppet var är att bron fastnar i ett läge innan den är helt centrerad och då kan manövreringen tillbaka till trafikläge ej utföras. Bron kommer då hamna ca tio centimeter fel i höjdled, om det visar sig ett nödläge för att släppa förbi räddningstjänsten vid utryckningar så är det ändå möjligt. De fordonen prioriteras.
Vad beror alla stopp på?
– Bron är väldigt påverkad av temperaturen och vi jobbar på flera fronter för att komma till rätta med de problemen. Vi har blivit tagna på sängen av att den nya konstruktionen påverkas så mycket av väderleken, det var inget vi förväntade oss efter renoveringen, slutar Pär Eriksson.