Orden kommer från Bengt Karlsson, kassör och vice ordförande i föreningen.
Vi träffar honom och sekreteraren Bengt Malmquist en grå decemberdag på Mälarvägen.
– Bengt Malmquist drar det tunga lasset. Han är väldigt förknippad med den här föreningen, säger 74-årige Bengt Karlsson.
Styrelsekollegan är åtta år äldre.
Stallarholmens vägförening tillkom i mitten av 1960-talet och överlevde kommunsammanslagningen 1971.
– Fram till 1971 betalade medlemmarna 0,75–1,25 procent av taxeringsvärdet i avgift. Från och med 1972 har kommunen stått för alla kostnader, säger Bengt Malmquist.
Han kom med i bilden strax före millennieskiftet.
Årligen sammanställer föreningen en budget som skickas till kommunen. Sedan beviljades ett årsarvode. 2019 stannade summan vid cirka 360 000 kronor. Pengarna delas ut kvartalsvis.
– Summan ska räcka för att betala våra fyra entreprenörer med vilka vi skriver tvåårsavtal. Vi har en för snöröjning, en för spolning och rengöring, en för sopning samt en som sköter klippning och väghyvling, berättar Bengt Karlsson.
På årsmötet i vintras togs frågan om en nedläggning av föreningen upp.
– Ärendet fanns med på dagordningen, och ingen hade då något emot att lösa upp föreningen, säger Bengt Malmquist som gärna hade klivit av sitt uppdrag för något år sedan.
De som ingår i den nuvarande styrelsen är överlag till åren komna.
– Att vi inte vill driva den vidare beror på åldersskäl och ointresse från medlemmarnas sida, det är svårt att få folk att engagera sig. Att samhället stadigt växer gör det bara mer arbetskrävande för oss, säger Bengt Karlsson.
– Man kan även tala om okunnighet. Många vet nog inte ens om att föreningen existerar, fortsätter han.
Trafikverket ansvarar för genomfartslederna; Brogatan, Strängnäsvägen, Mariefredsvägen, Ytterselövägen och Överselövägen med tillhörande trottoarer. Men ändå är 755 fastigheter registrerade i föreningen som består av 1121 andelsägare – de med utfart till genomfartslederna har en halv andel jämfört med övriga fastigheter.
Den strävsamma duon hade inte räknat med att det skulle vara så komplicerat att lösa upp föreningen.
– Vi har hört att kommunen anlitat en konsult som varit här ute och inventerat varenda gata. Då fick vi inte vara med, säger Bengt Karlsson.
– Tidigare övertaganden av vägföreningar i kommunen har gått mycket smidigare tillväga, tillägger Bengt Malmquist.