– 98 procent av dem som de nesliga skurkarna lurar är seniora medborgare, för att uttrycka sig diplomatiskt, säger presschefen för Postkodlotteriet, Roger Magnergård.
– Den generationen är inte lika hemma på att hantera digitala transaktioner, och skurkarna är oerhört förslagna, tillägger han.
I torsdags fick Stallarholmsbon, som är i 70-årsåldern, ett samtal från ett 070-nummer.
– Uppringaren meddelade att mannen vunnit pengar på Postkodlotteriet, säger Yvonne Sjöö på Strängnäspolisen som tittat på anmälan.
För att utbetalningen skulle kunna göras måste mannen lämna ut sitt kortnummer och legitimera sig vid tre tillfällen, sannolikt med bank-id.
– Det visade sig sedan att någon gjort tre uttag från kontot, berättar Yvonne Sjöö.
Enligt Yvonne Sjöö kom det ganska snabbt ett meddelande på sms om de suspekta transaktionerna, men då var skadan redan skedd.
I stället polisanmäldes brottet som ett bedrägeri.
– Det är inte alla som anmäler eller hör av sig till oss. Många som råkat illa ut skäms inför sina anhöriga och lägger locket på, säger Roger Magnergård.
I fjol räknade han in cirka 260 bedrägeriförsök och bedrägerier. Bara drygt två månader in på 2025 är det uppe i 170 ärenden.
– Jag har bland annat hört ifrån en kvinna i Strängnäs som blivit kontaktad. Hon förlorade inga pengar men skulle anmäla, säger Roger Magnergård.
– Känner du dig det minsta osäker, lägg på luren och ring vår kundservice.
Hur meddelar Postkodlotteriet en kund som vunnit just kontanter?
– Så fort som möjligt hamnar pengarna på vinnarens konto, dessutom brukar vi skicka sms.