Jaakko Peltola är den som initierade mötet om den gamla bron.
– Det florerade rykten, vi behövde få fram fakta. Vi har nu lagt upp protokollet från mötet på vår hemsida, och där är det ju folk som kan det här som uttalar sig, inte vi, säger Jaakko Peltola som tycker att mötet var väldigt givande.
– Vi fick veta mycket om vad som är på gång, och det är nätverkets syfte, att ta reda på fakta och sedan gå till rätt instans och göra något, säger Jaakko Peltola.
En sak som nätverket ska ta tag i är att kontakta sjukvårdens ledningscentral för att se över rutinerna vid larm till Selaön. För att förbättra framkomligheten ska ambulansen alltid kontakta Hjulstabron, som fjärrstyr bron, för att avböja eventuella öppningar när de ska passera. Samma rutin gäller räddningstjänsten, och där är det räddningschef Mårten Eskilsson som nu tagit tag i att säkerställa att det fungerar.
– Vi bytte ledningscentral i december. Rutinen finns klar sedan innan, men jag har dammat av den kan man säga, säger han.
Har det brustit i rutinerna tidigare?
– Det kan ha missats någon gång när larm kommit från ö-sidan, och det får vi ta på oss. Det är vi som måste meddela Hjulstabron att vi är på väg.
Mårten Eskilsson berättar om ett förslag som han hoppas kan bli verklighet:
– Redan idag har vi en brandbil stående på Selaön, men vi hoppas kunna bemanna den med en deltidsbrandman.
Det finns också drygt 20 civila insatspersoner i Stallarholmen som fått nyutbildning under försommaren.
– De larmas via en app och är en frivillig verksamhet. Tanken är att det ska bli en snabb första insats som kan återrapportera till styrkan som kommer ut.
Stallarholmsbron har fungerat klanderfritt sedan avstängningen för båttrafik under midsommarhelgen. Pär Eriksson är projektledare på Trafikverket och den som ansvarat för renoveringen av bron.
Är problemen över nu?
– Vi kan inte garantera att det inte blir stopp, men om det händer lagar vi den skyndsamt och vi prioriterar att biltrafiken ska flyta på, säger Pär Eriksson.
Ett annat förslag för att minska slitaget på bron är att halvera antalet öppningar, men om det går igenom blir det först nästa år.
I höst ska det sista av renoveringen göras färdigt, såsom en del målningsarbeten och en ojämnhet mellan två fasta delar av bron. Notan för renoveringen landar på cirka 35 miljoner kronor.