Trafiktakten är för hög, många gasar när de kör igenom Stallarholmen. Så kan sammanfattas det som stod att läsa i Strengnäs Tidning på onsdagen då flera Stallarholmsbor uttryckte att de vill ha hastighetsdämpande åtgärder på väg 977, Strängnäsvägen.
977:an är gatan som skär rakt igenom Stallarholmen. Skolbarnen måste gå över den för att komma till och från skolan. Men Trafikverket som ansvarar för vägen har inga planer på väggupp, blomlådor, väggropar eller avsmalningar för att få bilisterna att sänka farten.
– Det är inte aktuellt och vägen är smal redan nu. Framkomligheten är viktig och mätningar visar att där passerar 250 lastbilar per dygn, säger Roger Pettersson, planerare vid Trafikverket region öst.
Att många lastbilar ökar riskerna för gående förändrar inget. Precis som Strängnäs kommun ser Trafikverket stora problem med hastighetsdämpande åtgärder.
– Gupp har vi ogärna på landsvägar. Det ställer till problem för yrkestrafiken och snöröjningen fungerar inte bra, säger Roger Pettersson.
Stallarholmens situation är inte unik enligt Roger Pettersson.
– Problemet uppstår för boende vid en landsväg. Samtidigt visade den senaste mätningen på Strängnäsvägen inte på särskilt höga hastigheter, men den är i och för sig från år 2003 och inte så aktuell.
Det året gjordes sex stycken dygnsmätningar i och utanför Stallarholmen. På den tiden var Strängnäsvägen en 50-väg genom orten. Snitthastigheterna är högst nattetid då många kör några kilometer för snabbt. På heldygn efterlevdes hastighetsbegränsningen 50 kilometer både av bilar och av lastbilar. Någon ny mätning är inte planerad vad Roger Pettersson känner till.
Enligt Pettersson samarbetar Trafikverket och kommunerna kring regionvägar som 977 även om Trafikverket är ansvarigt. Om kommunen trycker på kan förändringar åstadkommas.
– Vi träffar kommunen hela tiden, vi har oftast gemensamma intressen, det finns inga konflikter.