Värdshuset Gripen fick nya ägare i slutet av 2021. Med ägarbytet tillkom en pizzaugn som blev tämligen uppskattad av lokalbefolkningen. Men drygt två år senare kom nyheten att Afshin Hamidi var redo att lämna över facklan till någon ny. Denna någon blev Dilek Tosun.
– Jag har varit här sen april ungefär, så jag är ny i kommunen, säger hon.
Tidigare har hon jobbat 15 år i Östhammar norr om Uppsala, där hon drev en cafébar.
– Jag blev av med den förra året. Sen blev jag kontaktad av Gripens tidigare ägare som frågade om jag ville ta över värdshuset.
Dilek Tosun berättar att det fanns tankar på att testa något nytt, men efter att ha besökt Stallarholmen och lunchat på värdshuset lät hon sig snabbt övertalas av de två delägarna som inte längre ville driva verksamheten vidare.
– Det kräver mycket tid och energi för att hålla igång en sådan här restaurang. Det är en tuff bransch och har varit det länge. Men jag har jobbat nästan halva mitt liv i branschen, ibland tolv–femton timmar om dagen, så jag är van. Och jag älskar mitt jobb, jag älskar att träffa nya människor och lära känna dem, säger hon.
Initialt lovar Dilek Tosun att det inte blir några radikala förändringar förutom en uppdaterad meny. Tillsammans med köksmästaren Ted Wahlström har de valt ut klassiskt svenska maträtter där fokus kommer att ligga på kvalitetsråvaror.
Så småningom är det inte bara menyn som ska visas lite ny kärlek, utan även hela lokalen.
– Lite längre fram tänker vi pigga upp hela stället. Vi börjar med köket och arbetar oss utåt, men först blir det en mjukstart till sommaren, säger Ted Wahlström och fortsätter:
– Vi kommer också satsa mycket på livemusik med trubadurer som passar in här. Det kommer inte stå något gap- och skrikband på scenen liksom.
Pizzeriadelen kommer dock att bestå, även om det kanske blir några småjusteringar i pizzan i sig i sinom tid.
Vad kan ni se att det finns för svårigheter med att driva värdshuset?
– Det kan vara svårt att vända på ett ställe som har haft det tufft tidigare. Då gäller det att visa lokalbefolkningen att man kommer in med nytt tänk och ny vilja. Det kan man göra genom att dels använda lokala råvaror, dels bjuda in lokala artister. Och att man är noga med att lyssna in kunden. Vill de ha soppa varje torsdag, då får de det. Det gäller att vara flexibel, säger Ted Wahlström.