Coca-Cola i Sverige har lanserat sitt första påfyllningsbara koncept inom on-the-go. Lanseringen genomförs i samarbete med Glacial på Reitans nya satsning PBX med ambitionen att bli världens mest hållbara convenience-butik.
Konceptet från Coca-Cola erbjuder kunder att fylla på köpta, eller medhavda, dryckesbehållare och välja bland fler än 60 smaker, varav flertalet inte finns att köpa förpackade.
– Våra förpackningar står för en majoritet av våra utsläpp. Vi behöver därför hitta innovativa lösningar för att konsumenterna ska kunna fortsätta njuta av våra drycker med samma goda kvalitet och smak, samtidigt som vi minskar mängden förpackningar, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific partners i Sverige, och tillägger:
– Vi ser stora möjligheter med påfyllningsbara lösningar och är väldigt glada att kunna testa vårt nya koncept tillsammans med Glacial på PBX.
Under 2020 lanserade Coca-Cola Europacific partners en koncernövergripande klimatstrategi med ambitionen att nå netto noll utsläpp av växthusgaser till 2040. För att nå koncernens mål om netto noll utsläpp spelar förpackningarna en avgörande roll. Med det nya konceptet vill Coca-Cola i Sverige stärka konsumtionsbeteendet att fylla på dryckesbehållare om och om igen för att på så sätt minska förpackningarnas avtryck och potentiell nedskräpning.
– Vårt mål med PBX är att utveckla världens mest hållbara convenience-butik och för att kunna göra det behöver vi kroka arm med våra partners. PBX ska fungera som ett ”living lab” för att testa och utvärdera hållbar drift och ett hållbart utbud. Samarbetet med Coca-Cola i Sverige har varit mycket givande och innefattar alltifrån sortiment och ursprung till det nya konceptet, säger Jesper Pettersson, inköpschef på Reitan convenience Sverige AB.
Konsumenter på PBX kommer att kunna köpa påfyllningsbara dryckesbehållare från Glacial som håller kyla i upp till tolv timmar. Kunder kan även fylla på en egen medhavd dryckesbehållare. Totalt erbjuds över 60 smaker varav en majoritet är lågkalorialternativ.
– Det vi lanserar nu skulle kunna liknas vid dryckesbranschens svar på återbruk, avslutar Lisa Wahlström.
PBX på Albanovägen i Stockholm är först ut med det nya konceptet med påfyllningsbara flaskor.