– Det kapar av servicen för de som bor här ute. Förutom att de inte kommer att kunna handla kommer de inte att kunna hämta paket, apoteksvaror, recept och såna saker, säger Dennis Karlgren Ellnebrant.
– Jag behöver hjälp med att få ut någon form av elverk eller något sånt så att vi kan behålla elen under tiden för avstängningen.
I tisdags förra veckan fick han ett brev från Vattenfall Eldistribution AB med information att strömmen ska brytas mellan klockan 11 och 16 på tisdagen den 8 november. Orsaken uppges vara arbete på ledningsnätet.
– Vi kommer inte att ha någon belysning. Vi har inga kassaapparater så vi kan inte ta emot kort. Vi kan inte registrera kontanter. Vi kan inte serva kunderna.
Dennis Karlgren Ellnebrant tog omedelbart kontakt med Vattenfall eftersom ett flera timmar långt strömavbrott skulle få stora konsekvenser för butiken.
– Jag började ringa redan i tisdags. Jag har försökt få kontakt med dem i god tid, men jag har inte lyckats, tyvärr.
– Jag tycker att man borde vara lite mer lösningsorienterad och att man åtminstone kan ta lite ansvar och inte bara koppla runt mig när jag försöker få tag på någon.
Ica Nära Stora Sundby har 13 kylar och frysar. Om kylningen upphör att fungera förgås matvarorna snabbt och måste kastas bort.
Hur stort blir inkomstbortfallet?
– Det är lite svårt att veta. Det är kanske en 20 000 jag tappar i försäljning. Det största orosmomentet är varulagret.
Dennis Karlgren Ellnebrant har vid ett flertal tillfällen under den gångna veckan ringt och sökt ansvariga på Vattenfall utan att få kontakt med någon.
Först på måndagen kom en jurist från Ica-handlarnas förbund i kontakt med en representant för Vattenfall. Kontakten resulterade dock inte i någon lösning på Dennis Ellnebrant Karlgrens problem.
Han lyckades i stället på egen hand ordna fram två små elaggregat som åtminstone kan hålla i gång kylarna och frysarna under strömavbrottet.
Mikael Björnér är kommunikationsansvarig på Vattenfall Eldistribution AB. Han säger att Vattenfall normalt sett inte erbjuder reservkraftverk till lokalnätskunder. I undantagsfall erbjuder företaget elverk till större kunder, vilket Ica Nära Stora Sundby inte är.
– Kunden har själv ansvaret och möjligheten att ordna med reservelverk, säger Mikael Björnér.
Varför får butiken inte någon form av kompensation för avstängningen som drabbar butiken så hårt?
– Kunder kompenseras inte vid planerade avbrott, utan förväntas själv stå för reservkraft om man driver en verksamhet som kräver det.
Varför har det varit så svårt för butiksägaren att komma i kontakt med någon ansvarig på Vattenfall?
– Kontakten för att få tag på oss vid såna här avbrott sker via vår kundservice där också telefonnumret står angivet på aviseringen.