Eleverna hälsade de utländska besökarna välkomna med egengjorda plakat och teckningar. Besöket genomförs i samarbete med Worlds' Children Prize Foundation och även Montessoriskolan hade långväga gäster under måndagen.
En grupp visade med stor entusiasm besökarna runt på skolgården och passade på att ställa lite frågor.
Efter rundturen på skolgården var det dags att ta plats i skolans entré där eleverna slog sig ner på yogamattor för att ta del av besökarnas berättelser. Tillsammans framförde eleverna även sånger och dikter. Hela programmet hölls av fyra elever som modigt presenterade alla talare.
En av besökarna, Alcina, är representant för flickor som utsatts för eller riskerar att utsättas för barnäktenskap och tvingas sluta skolan. Hon berättar att hon drömmer om att studera till lärare och att hon är väldigt glad över att besöka Karinslundsskolan och få lära känna Sverige.
Bindu, 15, representerar barn som utsatts för människohandel och som utnyttjats i kommersiell sexuell exploatering.
Efteråt berättade Mohammed Rezwan mer om sitt arbete med så kallade flytande skolor.
Han pratade om sin 25-åriga kamp för barns rätt att gå i skolan trots översvämningar och ökad fattigdom. Han beskriver utmaningen i att få barnen till skolan när tusentals skolor och skolvägar årligen förstörs av översvämningar i Bangladesh som förvärras till följd av klimatförändringarna. Miljontals barns skolgång påverkas och många kommer aldrig tillbaka till skolan. Därför har Rezwan och hans organisation Shidhulai Swanirvar Sangstha byggt 26 flytande skolor som rör sig på floderna.
– Precis som en skolbuss åker vi runt med båten och hämtar upp barnen där de bor, så de kan få den undervisning de förtjänar och behöver, säger Mohammed Rezwan.
Organisationen har även byggt flytande bibliotek och gymnastiksalar. I framtiden säger han att han gärna vill starta fler båtskolor. Hans idé har i dag spridit sig till åtta andra länder.
"Vad är hemligheten bakom din framgång?" frågar en av eleverna Mohammed Rezwan.
– Jag ville skapa förändring där jag levde. Det fanns ett stort problem med att barnen inte kunde ta sig till skolan och därför designade jag skolbåtarna. Genom hårt arbete och stort engagemang har båtarna kunnat hjälpa många tusentals barn att fortsätta gå i skolan. Att hjälpa andra har motiverat mig att fortsätta jobba hårt, svarar han.