De satsar på tjejkvällar i centrala Strängnäs

Erbjudanden, massor av mingel och en tävling. Handlarna i centrala Strängnäs mobiliserar för att möta konkurrensen från e-handeln.

Elisabet Ulf och Ulrika Beckman låg bakom den första Tjejkvällen i centrala Strängnäs i mars i år. Nu satsar de på en favorit i repris och planer redan för 2020.

Elisabet Ulf och Ulrika Beckman låg bakom den första Tjejkvällen i centrala Strängnäs i mars i år. Nu satsar de på en favorit i repris och planer redan för 2020.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs kommun2019-10-22 10:53

Konceptet kallas för tjejkväll. Premiären ägde rum i mars 2019. Bakom idén låg de två centrumhandlarna Ulrika Beckman och Elisabet Ulf.

– Det var ju mycket negativa skriverier just då om flera nedlagda butiker. Elisabet tog tag i mig och undrade om vi skulle göra något ihop, det startade med ett informellt möte, säger Ulrika Beckman.

– Vi ville visa att vi fanns kvar, förklarar Elisabet Ulf.

Hon vill inte klaga på näthandeln utan säger i stället:

– Vi kan aldrig stoppa utvecklingen, i stället får vi försöka göra saker ännu bättre.

Under 2019 är näthandeln på stadig frammarsch enligt Postnords E-barometer. Bland annat växte den totala E-handeln med 13 procent under årets andra kvartal.

– I sammanhanget vill jag passa på att nämna miljöaspekten. Vi hoppas kunna ändra ett beteende, jag hoppas att folk väljer våra butiker i stället för att handla på andra orter eller beställer hem varor. Vi kan konkurrera med personligt bemötande och service, fyller Ulrika Beckman i.

Konceptet att anordna en tjejkväll har dock lånats från andra städer av ungefär samma storlek.

– Ja, varför uppfinna hjulet, säger Elisabet Ulf.

Vi träffar de två initiativtagarna tillsammans med Paulina Hammarstedt, centrumledare på Galleria Präntaren, och Pernilla Eklund från intresseföreningen Mitt Strängnäs.

Även om evenemanget, som pågår under tre timmar – dock kan förstås restaurangerna hålla öppet längre, tituleras tjejkväll ska alla känna sig lika välkomna, understryker kvartetten.

– Men det vi främst tänker oss är att större tjejgäng samlas och går ner på stan. Så var det i våras. Det kunde komma skov på tio personer, lite senare blev det en invasion till. Därefter skickade jag kunderna vidare till bland annat "Ullis", säger Elisabet Ulf.

Premiären bjöd man alltså in till med väldigt kort varsel. Trots det var alla nöjda med utfallet. Därför kommer tjejkvällen åter.

– Vi vill ha det en gång på våren och en gång på hösten. Det ska vara speciella tillfällen, och inte för ofta, säger Elisabet Ulf.

Paulina Hammarstedt mobiliserar handlarna i Präntaren och bistår med marknadsföring och sponsorjakt.

Pernilla Eklund bidrar med bland annat affischer och flyers.

– Det blev succé i våras och nu ökar intresset, berättar hon.

Även kommunen, främst genom sin destinationskoordinator Karolina Zander, hjälper till med att göra Tjejkvällen till någonting extra. Mer om det i artikeln nedan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!