– Vi har analyserat täckningsgrad, det vill säga räknat hur många som åker de olika turerna. Därefter har vi planerat för att kunna skära ner utan att det ska bli stora konsekvenser, förklarar Kristina Welin som är samordnare för kollektivtrafiken i Strängnäs kommun.
Den nya tidtabellen börjar gälla i december men det var i maj som kommunstyrelsen fattade beslut om att minska antalet bussturer i kommunen. Syftet var att spara närmare 1,3 miljoner kronor.
– Vi är, precis som alla andra kommuner i landet, i en pressad ekonomisk situation. Enligt analyser av trafiken har vissa busslinjer väldigt låg täckningsgrad, det vill säga att få åker dem. Att köra tomma bussar är varken försvarbart eller bra ur en ekonomisk eller miljömässig synpunkt, säger kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M).
Busslinjerna vars turer kommer att drabbas hårdast är buss 301 mellan Åker och Strängnäs där 21 avgångar i veckan ställs in samt buss 303 mellan Stallarholmen och Strängnäs där sju turer i veckan försvinner.
Turerna i fråga är främst de som har gått under eftermiddagen eller mitt på dagen. Enligt Kristina Welin har kommunens reseanalys visat att det endast är mellan en och sex personer som har rest med bussarna i fråga under dessa tider.
– Nu kommer det att gå bussar en gång i timmen i stället för en gång i halvtimmen när det inte är högtrafik, säger hon.
– Målsättningen har varit att säkerhetsställa pendlingsmöjligheten. Sen kan det nog tyvärr vara så att enskilda resenärer uppfattar detta som en minskad servicenivå men vi måste titta på hur vi kan använda de skattepengar vi har att förfoga över, säger Jacob Högfeldt.
I dagsläget finns det inga planer på att göra ytterligare nedskärningar i busstrafiken. Även om bussturerna nu blir färre kommer bussarna ändå inte att bli överfulla, menar Kristina Welin.
– De kommer snarare att vara halvfulla. Det är många som har hört av sig till oss och undrar ifall det inte går att köra med mindre fordon för att bussarna inte ska vara tomma. Tyvärr är de här bussarna de enda vi har just nu, säger hon.
Jacob Högfeldt berättar dock att det finns planer på att köra med mindre fordon i framtiden för att ytterligare effektivisera trafiken.
– Både ur kund- och miljöperspektiv är det här det bästa. Vi vill kunna ha mindre fordon framöver, säger han.