Hon fick nej till ”muslimsk” grav

Amila Kujundzic trodde att det var självklart – att hennes avlidna mor skulle få en ”muslimsk” gravsten på den muslimska begravningsplasten i Strängnäs. Men kyrkan vill inte godta en sten vid fotändan.

28 december 2011 08:26

Den 5 december kom kyrkogårdsnämndens besked: ”Ev. gravvård placeras vid kistans (stoftets) huvudända”.

Frågan gällde om Amila Kujundzic och hennes familj skulle få uppföra en gravsten enligt bosnisk muslimsk tradition. Det var i somras som Amila Kujundzics mamma Fadila dog och efter begravningen åkte hennes pappa till Bosnien för att beställa rätt typ av gravsten: en större att placera vid huvudändan och en mindre sten vid fotändan.
- En sten vid fotändan förhindrar att den jordbefästa marken beträds, förklarar Amila Kujundzic.

Men trots att gravplatsen är på den muslimska delen av Strängnäs södra kyrkogård vill alltså inte kyrkogårdsnämnden godta utformningen.
- Sverige har väl religionsfrihet och på vilket sätt tar nämnden hänsyn till den i sitt beslut på tre meningar? säger Amila Kujundzic, som kommer att överklaga till länsstyrelsen.

Begravningsombudet Pontus Wennerberg ville ha in i protokollet att han motsatte sig nämndens beslut.
- Varför skulle man inte få ha två stenar? En huvudsten och en sten vid foten får man ha på andra muslimska begravningsplatser, säger han.

Ordförande i nämnden, Pontus Gustavsson, var inte närvarande vid beslutet, men säger att det har sin grund i en överenskommelse som domkyrkoförsamlingen tidigare gjort med Sveriges muslimska råd.
- Där står att eventuell gravsten ska placeras i stoftets huvudända, säger Pontus Gustavsson.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!