Trafikverket lägger in ny växel

Arbetet med nytt dubbelspår mellan Strängnäs och Härad pågår för fullt och under en vecka är all tågtrafik mellan Eskilstuna och Läggesta avstängd. På den tiden ska en ny spårväxel monteras och en rad arbeten med signalsystem och stationsområdet genomföras.
– Nu är det jobb dygnet runt som gäller, säger Trafikverkets byggplatsuppföljare Christer Marmbrandt.

8 augusti 2016 13:40

Tidigt på måndagsmorgonen började arbetet med att lägga in den nya växeln för dubbelspåret, knappt en kilometer öster om Strängnäs station. När tidningen kommer till Ulvhäll ska den första just sänkas ned. Ett tiotal personer ser till att allt är förberett. Två grävmaskiner med specialförsedda hjul, anpassade för rälsgång, glider i skytteltrafik fram över banvallen och strör makadam för att fixare de nedlagda sliprarna.

– Just det här arbetet är planerat sedan länge. Vi använder en specialbyggd spårgående kran som kan lyfta upp till 100 ton och den är bokad sedan över ett år, berättar Christer Marmbrandt.

Under veckan ska också omfattande arbete med plattformen på Strängnäs station göras och nya signaler och kontaktledningsstolpar monteras. Ett arbete som inte går att genomföra med tågtrafik på sträckan.

– De rullar på som planerat. Det är viktigt att den nya växeln får rätt riktning och inmätning så att den ska klara tågtrafikens önskade hastighet, säger Karin Svensson.

Hon jobbar som projektledare på NCC järnväg och har följt arbetet i Strängnäs sedan en längre tid. Den nya spårväxeln kommer färdigbyggd i tre sektioner och det är bara den sista biten, som ska fläta ihop dubbelspåret med den befintliga rälsen, som byggs för hand.

– Vi har tre veckolånga avbrott i tågtrafiken inplanerade under året. Nästa blir vecka 46, då lägger vi ned den nya spårväxeln på andra sidan tunneln vid Härad, säger Christer Marmbrandt.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Joakim Serrander