- Vi måste våga diskutera och ifrågasätta för att kunna förändra, säger specialpedagog Catarina Karlsson när Strängnäs nu gör en stor satsning på genusfrågor i förskolan.
En ny handlingsplan har tagits fram och 80 förskolepedagoger i Strängnäs har utbildats i genusfrågor.
Tillsammans med sina kollegor arbetar de nu, med ökad kunskap och nya metoder, för att alla barn ska ha lika förutsättningar i livet, oavsett kön.
En av dem som varit med i utvecklingsarbetet från början är Andreas Uddling, förskolepedagog på Tosterö förskola.
– Det är lätt att tro att man är genusmedveten, men det gäller att börja med sig själv och fundera "hur gör jag?".
Som exempel berättar han om hur lätt det är att falla in i gamla mönster när man pratar med barnen.
– Om en kille kommer med en ny tröja med en bil på, är det lätt att säga "vilken tuff tröja" medan en tjej med en ny tröja istället får höra att hon är fin. Då gäller det att tänka till, säger han och fortsätter:
– Man kan ju säga "vilken fin färg det var på den där bilen" till pojken till exempel.
Läs mer om förskolornas genusarbete i dagens Strengnäs Tidning.