#Kandulova
"Kan du lova att det finns laddplatser för elbilar i centrala Strängnäs och vid Solberga handelscentrum?" Frågan ställdes av en tidningsläsare som kallade sig för Lina och riktade sig till Strängnäs lokala partier inför förra valet.
Svaret var ja – samtliga partier lovade att så skulle bli fallet. Men hur ser de offentliga laddmöjligheterna ut fyra år senare?
– Vi har 35 laddpunkter i Strängnäs och samtliga ligger i stadens centrala delar, konstaterar Robert Sterling som ansvarar för produktion på Sevab.
En laddpunkt är varje enskild punkt där en koppling mellan ett laddbart fordon och laddaren sker.
Utöver Sevabs laddare i Strängnäs har Tesla, McDonalds och Circle K laddplatser vid Biskopskvarn, totalt rör det sig om 14 punkter.
Vid Solberga handelsområde, som ägs av privata markägare, finns det inga laddpunkter över huvud taget.
– Löftet är mer än delvis uppfyllt men inte helt skulle jag vilja säga. Att marken vid Solberga är privat komplicerar det hela kring vad som blir kommunens roll och vad som blir fastighetsägarens, säger Mia Nerby, oppositionsråd (C).
Hon vill se fler möjligheter i kommunen till att ladda elbilar och menar att kommunen bör göra mer under nästa mandatperiod.
– Det går helt ärligt för sakta. Jag tycker att Sevab bör få i uppdrag av politiken att ta fram en plan på hur vi kan snabba upp det här arbetet.
Enligt Robert Sterling på Sevab sker 80 procent av all elbilsladdning i hemmet, vilket är en faktor han menar att man bör tänka på när man diskuterar möjligheten att ladda bilen.
– Sen måste det finnas möjlighet att ladda om man åker runt en längre tid, då är det viktigt att det blir strategiskt valda platser, men det är en fråga för politikerna att ta de besluten.
Även kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) tycker att löftet till viss del har hållits.
– Det har ju uppenbart inte hållits i och med att det inte finns vid Solberga. Jag kan dock se att det här är en fråga som vi lär oss av hela tiden. Vi har sett att det inte nödvändigtvis är vid Solberga som det finns behov av snabbladdare utan snarare vid närliggande Biskopskvarn.
Vad kan ni göra för att påverka privata aktörer?
– Vi kan föra en dialog med markägare och verksamhetsutövare men det är i slutändan styrt av att företaget ser att det finns en efterfrågan.